پشت پرده نسخه‌های گران قیمت برخی پزشکان پوست و مو چیست؟

بازی برد – برد برخی تولید کنندگان و  داروخانه ها

پرستو خلعتبری / گروه جامعه

تلاش برای داشتن ظاهری زیبا و سالم و تب زیبا تر شدن این روزها در میان جوانان به ویژه خانم‌ها بسیار بالا رفته است و این موضوع باعث شده تا بازار متخصصان پوست و مو هم پر رونق شود.

از طرفی تحت پوشش بیمه نبودن بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو هم منجر به این شده تا نسخه‌های گران قیمت در نگاه مراجعان امری عادی تلقی شود. در حقیقت بیمه نبودن بسیاری از محصولات مراقت از پوست و مو زمینه را برای سواستفاده برخی پزشکان فراهم کرده تا در توافقات پشت پرده با داروخانه‌ها، شرکت‌های داروسازی یا تولید کنندگان محصولات آرایشی در ازای تجویز یک محصول مبلغی دریافت کنند. به عبارت بهتر همین خلا بیمه‌ای، زمینه را برای سواستفاده برخی پزشکان فراهم کرده تا در توافقات پشت پرده با داروخانه‌ها، شرکت‌های داروسازی یا تولید کنندگان محصولات آرایشی در ازای تجویز یک محصول مبلغی دریافت کنند. در این شرایط باید امیدوار باشیم که پزشک وجدان بیداری داشته باشد و بیش از نیاز مراجعان محصولات مختلف محافطت از پوست و مو برای آن‌ها تجویز نکند و اگر وجدان پزشک مورد نظر در خواب باشد هم باید با یک کارت بانکی پر راهی داروخانه شوید!. یکی از مراجعان به یک پزشک زیبایی در این باره می‌گفت: من برای مشکلی ساده به پزشک مراجعه کردم اما با کیسه‌ای پر از انواع و اقسام کرم‌ها و محصولات مراقبت از پوست به خانه بازگشتم که هزینه سنگینی هم داشتند، حتی مجبور شدم از خرید یکی از محصولات که بیش از سه میلیون تومان قیمت داشت صرف‌نظر کنم. مراجعه کننده دیگری هم در این باره گفت: با این وضع هزینه های درمان بیماری های پوستی این روزها اگر برای پوستت مشکلی پیش بیاید باید زندگی خود را بفروشی تا بتوانی بیماری ات را درمان کنی کاش کمی نظارت ها در این زمینه بیشتر شود آخر همه که از سر دلخوشی و صرفا برای زیبایی به متخصصان پوست مراجعه نمی کنند. در این بین حجم بالای مراجعات به پزشکان پوست و مو و بیمه نبودن بخش زیادی از محصولات این حوزه داروخانه‌ها را وسوسه کرده تا برای افزایش فروش خود سراغ این دست پزشکان بروند و در توافقات پشت پرده آنها را راضی کنند که مراجعان را فقط به داروخانه آن‌ها ارجاع بدهند. ویزیتورهای شرکت‌های تولید کننده محصولات مراقبت از پوست و مو هم مدام از این مطب به مطب دیگری می‌روند تا پزشکان را متقاعد کنند که محصولات آن‌ها را تجویز کنند. البته ذات این کار مشکل آفرین نیست و مشکل جایی پیش می‌آید که شرکت مذکور با پزشک توافق می‌کند که در ازای تجویز محصول آن‌ها مبلغی دریافت کند.

 

سرمایه‌گذارانی که سراغ داروخانه‌های زیان‌ده می‌روند

شهرام کلانتری‌خاندانی، رئیس انجمن داروسازان ایران در این باره  اظهار کرد: بر اساس آیین‌نامه جدید امور داروخانه‌ها که حدود ۲ سال پیش تصویب و ابلاغ شد، سطح‌بندی خدمت به طور کلی از بین رفت و هر دکتر داروسازی که نوبت تاسیس داروخانه وی رسیده باشد، می‌تواند در هر شهر و یا در هر نقطه از شهر که تمایل داشته باشد و حتی دیوار به دیوار داروخانه‌های قبلی تاسیس کند. همان چیزی که مردم اکنون در خیابان‌ها می‌بینند و گاهی چند داروخانه به هم چسبیده‌اند. بسیاری از این افراد پس از تاسیس متوجه می‌شوند که داروخانه آنها زیان‌ده است و همین‌جاست که پای سرمایه‌گذارهای غیر داروساز به میدان باز می‌شود. وی در ادامه بیان کرد: به خاطر این گونه مسایل اکنون برخی سرمایه‌گذاران چند ۱۰ داروخانه تحت مدیریت خود دارند و با ورود این افراد روابط ناسالم در این سیستم استارت زده می‌شود و به خاطر اینکه این افراد بنیه اقتصادی بالایی دارند، فعالیت خود را به هر روشی پیش می‌برند و داروساز جوان پس از سرمایه‌گذاری و تاسیس داروخانه در دام این افراد افتاده و روابط نا سالم به وجود می آید. یک پزشک هم در این باره اظهار کرد: برای تجویز دارو راهنمای بالینی وجود دارد اما تجویز دارو در ایران بیش از حد معمول است. تجویزها طبق راهنمای بالینی تهیه شده توسط وزارت بهداشت انجام نمی‌شود و البته این پروتکل‌ها هم ناقص هستند. بخشی از مشکل ناشی از کم‌کاری بیمه‌ها است؛ بیمه‌ها می‌توانند پروتکل‌ها را روی سامانه بارگذاری کنند تا پزشک مجاز به تجویز خارج از محدوده نباشد. این پزشک با اشاره به پشت پرده ارتباط پزشکان و داروخانه‌ها، اظهار کرد: برخی پزشکان هم زد و بندهایی با داروخانه‌ها دارند و در ازای نوشتن نسخه درصدی از داروخانه می‌گیرند. نحوه زد و بندها به این صورت است که یک شرکت دارویی اقدام به واردات برند خاصی می‌کند که نمونه مشابه داخلی دارد و تحت پوشش بیمه است اما نمونه خارجی هزینه بالاتری داشته و بیمه نیست و در ازای هر نسخه‌ای که پزشک نمونه خارجی این دارو را درخواست کند، درصدی دریافت می‌کند.

چاپ در شماره ۱۳۴۴ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۸

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور