افراد نابینا نمیتوانند معلم شوند
استخدام نابینایان به عنوان معلم هر سال پس از برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش یا در ایام کنکور و پذیرش دانشجو معلمان به عنوان یکی از مشکلات مطرح از سوی این گروه اعلام میشود.
امسال نیز پس از برگزاری آزمون جذب آموزگار و در مرحله مصاحبه تخصصی، جمعی از نابینایان پذیرفته شده در این آزمون از رد آنها توسط کمیسیون پزشکی و عدم ارجاع به مرحله مصاحبه تخصصی خبر میدهند!. این افراد که از استانهایی مانند تهران، لرستان و … هستند، این پرسش را مطرح میکنند که چرا در دفترچه آزمون استخدام آموزگار صراحتاً ذکر نشده است «افراد نابینا معیارهای لازم برای تصدی شغل معلمی را ندارند»، در صورت اطلاع نابینایان از این موضوع، برای شرکت در آزمون استخدامی متقاضی نمیشدند. به گفته آنها، بیشتر استانها در کمیسیون پزشکی، افراد نابینا را رد میکنند و فقط برخی مناطق مانند استان فارس و شهرری اقدام به تایید وضعیت افراد نابینا برای ورود به معلمی کردهاند.
توسط کمیسیون پزشکی رد شدم
یکی از داوطلبان از شهر بروجرد در اینباره گفت: «بنده کمبینا هستم و حتی میتوانم کتابهای عادی را بخوانم اما توسط کمیسیون پزشکی رد شدم در حالی که آموزگاری مدارس استثنایی را انتخاب کرده بودم؛ بعد از روزانه ۸ ساعت درس خواندن و برنامهریزی برای قبولی در آزمون، اکنون میگویند افراد نابینا نمیتوانند معلم شوند در حالی که این موضوع باید در مرحله نخست یعنی دفترچه آزمون استخدامی اعلام میشد!». در بررسی دفترچه راهنمای ثبتنام آزمون استخدام آموزگار در قسمت سهمیه معلولان با اشاره به “قانون ۳ درصد جذب معلولان” اشاره شده است: معلولان باید صلاحیت و توانایی لازم برای انجام کاری که جهت آن استخدام میشوند را داشته باشند. استخدام معلولان به شرط آنکه به تشخیص سازمان بهزیستی کشور معلولیت آنان مانع از ماموریت کاری آنها نباشد، بلامانع است. هر چند مسئولان وزارت آموزش و پرورش معتقد هستند که همین بند به تنهایی کفایت میکند که افراد نابینا نمیتوانند معلم شوند اما به دلیل عدم صراحت موضوع و ابهام موجود، نمیتوان به استناد آن گفت که در دفترچه آزمون استخدامی ذکر شده است، افراد نابینا شرایط لازم برای معلم شدن را ندارند. در هر صورت با توجه به تکرار این مشکل به صورت سالانه و تمایل جمعیت بسیاری از نابینایان برای معلم شدن، آموزش و پرورش باید تکلیف این موضوع را مشخص و صراحتاً در دفترچه آزمون استخدامی اعلام کند که نابینایان برای معلمی انتخاب نمیشوند.
مسئولان مربوطه پاسخ گو باشند
حمید طریفی حسینی؛ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این گفت: بخش منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی کشور باید در این باره پاسخ گو باشند. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی هر سال نیاز خود به آموزگار مدارس استثنایی را اعلام میکند و افراد داوطلب باید دارای شایستگیها و صلاحیتهای تخصصی مورد نیاز باشند. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: افرادی که به عنوان معلم در مدارس استثنایی جذب میشوند باید بتوانند در گروههای مختلف معلولیت تدریس داشته باشند. در آموزش و پرورش استثنایی، هفت گروه از دانشآموزان دارای معلولیت حضور دارند و یک معلم ممکن است در طول سالهای خدمت خود به صورت چرخشی برای گروههای مختلف معلولان تدریس داشته باشد. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه تصریح کرد: در سالهای گذشته معلمان دارای معلولیت، مراحل استخدام را طی کرده و به عنوان معلم در مدارس استثنایی مشغول به کار شدند و هم اکنون برخی از معلمان این مدارس نابینا و ناشنوا هستند. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام کرده است، به افراد نا بینا برای شغل معلمی نیاز ندارد؟ عنوان کرد: اعلام نیاز از سوی ادارات کل آموزش و پرورش استانها انجام میشود همچنین مدرسه نابینایان فقط در برخی شهرهای بزرگ وجود دارد و معلمی که استخدام میشود باید بتواند در گروههای مختلف معلولیت تدریس داشته باشد چرا که در همه نقاط کشور مدارس مختص نابینایان نداریم.رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: در برخی سالها ممکن است، تعداد دانشآموزان نابینا کاهش یا افزایش داشته باشد از سوی دیگر تعداد معلمان دارای معلولیت افزایش یابد و نیاز است استانها این معلمان را سازماندهی کنند و اگر نتوانند در سایر گروهها سازماندهی شوند با مشکل مواجه خواهند شد.
برخی افراد نابینا در کارهای اداری مشغول به فعالیت شدند
همچنین صادق ستاری فرد؛ معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: در سالیان اخیر برخی افراد نابینا که به عنوان معلم استخدام شدند به دلیل برخی محدودیتها در کارهای اداری مشغول به فعالیت شدند. بر اساس این گزارش ، مشکل جذب افراد نابینا بهعنوان معلم طی سالهای گذشته نیز وجود داشت؛ مجید هداوند معاون وقت برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، ۱۸ مهر ماه سال ۱۴۰۰ درباره تحصیل داوطلبان نابینا در دانشگاه فرهنگیان گفته بود: « کارگروهی با محوریت مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش و پرورش استثنایی تشکیل و شیوه نامهای تهیه شد که براساس آن سه گروه از داوطلبان آسیب دیده شنوایی، آسیب دیده بینایی، داوطلبان دارای معلولیت جسمی حرکتی و حتی دانشآموزان طیف اوتیسم با هوشبهر عادی میتوانند متقاضی شغل معلمی شوند. کد رشتههای دانشگاه فرهنگیان را بررسی کردیم و کد رشتههایی که این افراد مجاز به شرکت در آنها هستند و میتوانند به عنوان معلم در مدارس عادی و استثنایی تدریس کنند، مشخص شد همچنین پیشنهاد شد، کار گروه مصاحبهگر این داوطلبان باید متخصصانی از سازمان آموزش و پرورش استثنایی باشد تا تشخیص بدهند آیا فرد توانایی تدریس و ادامه کار در مدارس عادی و استثنایی را دارد. نامهای توسط واحد امور اداری وزارت آموزش و پرورش به استانها ارسال و در آن ذکر شده است، این داوطلبان میتوانند به عنوان معلم درآموزش و پرورش استثنایی فعالیت کنند، این اقدام یک گام رو به جلو است اما به دنبال این هستیم براساس قانون سه درصد استخدام معلولان، امکان فعالیت افرادی که توانایی دارند و کارگروه این توانایی را تشخیص میدهد در سایر بخشها فراهم شود ». با این وجود، مشکل استخدام افراد نابینا به عنوان معلم همچنان پا برجا هست و شاهد یک رویه ابهام از سوی آموزش و پرورش هستیم که نه صراحتاً عدم جذب نابینایان در شغل معلمی را اعلام یا اینکه استخدام نابینایان به عنوان معلم را تأیید میکند.
چاپ در شماره ۱۳۱۰ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
دیدگاه ها