وقتی برای خودروهای مونتاژی نرخ هایی دور از انتظار مردم تعیین شد

برد دولت ، باخت ملت

قیمت‌های شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی در حالی اعلام شده که تاکنون بین دولت و خودروسازان اختلافات زیادی بر سر قیمت‌ها وجود داشت و دولت می‌خواست قیمت‌ها را کم تر از نرخ‌های پیشنهادی خودروسازان اعلام کند، تا این که در نهایت، توافقی بین شورای رقابت و خودروسازان صورت گرفت که نشان از آن دارد که زور شورای رقابت به خودروسازان نرسید و در نهایت برای بسیاری از خودروها، نرخ هایی دور از انتظار مردم تعیین شد.قیمت‌های شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی  در  حالی اعلام شد که  شاهد آن بودیم بسیاری از خودروها با نرخ هایی همراه شدند که مردم را شوکه کردند. پیش از این قیمت‌های احتمالی شورای رقابت به صورت غیر رسمی در محافل خبری منتشر شده بود و بسیاری از مردم با اعتماد به آن قیمت‌ها اقدام به ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو کرده بودند. اکنون اما نرخ‌های نهایی شورای رقابت نشان می‌دهد که اعداد پیش‌بینی شده، چندان هم واقعی نبود و قیمت‌ها بیش از آن است که مردم می‌پنداشتند.همین مسئله موجب خواهد شد برخی از ثبت نام‌کنندگان در سامانه فروش یکپارچه خودرو با دیدن قیمت‌های جدید از خرید خود منصرف شوند. فرآیند خریدی که برای خریداران ماه‌ها طول کشیده است و اکنون با قیمت‌های جدید می‌تواند موجی از ناامیدی را برای خریداران خودرو در سامانه یکپارچه به همراه آورَد. ثبت نام‌کنندگان در سامانه یکپارچه فروش خودرو با این امید که می‌توانند با نرخ‌های بسیار پایین تر از بازار آزاد خودروهای خود را خریداری کنند، اقدام به افتتاح حساب وکالتی و واریز پول به آن کرده بودند. مسئله‌ای که اکنون در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. گویی جریانی که از همه چیز مطلع بود، مردم را به یک بازی باخت-باخت وارد کرده است و خریداران را با وعده‌های نادرست قیمت‌های بسیار کم تر از نرخ‌های بازار وارد بازی می‌کند و نقدینگی‌شان را به جیب دولت می‌ریزد، در نهایت هم پس از مدت‌ها انتظار، قیمت‌های واقعی را اعلام می‌کند و افرادی که توانایی پوشش شکاف قیمتی ایجادشده را ندارند از گردونه حذف می‌کند. نکته جالب تر این که، هیچ بعید نیست تا موعد تحویل خودروها، شورای رقابت و سایر گردانندگان بازار خودرو، بارها قیمت‌های جدید برای خودروها اعلام کنند و هر بار عده‌ای را از فرآیند خرید در سامانه یکپارچه خودرو حذف کنند. در این بین، هیچ کس پاسخ‌گوی زیان پول هایی که چند ماه در حساب‌های وکالتی بلوکه شده بود، نخواهد بود و مردم می‌مانند و حوض‌شان و اندک پولی که به تورم خورده است و دلال‌های طمع کارتر از همیشه در بازار. شاید این گونه بتوان نتیجه گرفت که اصلاً با سامانه یکپارچه خودرو، قرعه کشی تنها نامی جدید به خود گرفته است و شاید حتی وضع از زمان قرعه کشی برای خرید خودرو نیز بدتر باشد، چراکه در آن زمان، هزینه‌ای پرداخت می‌شد و حداقل خودروی عده‌ای که در آن لاتاری برنده شده بودند به دست‌شان می‌رسید. اکنون نه تحویل چندانی صورت می‌گیرد و نه نرخ‌های نهایی مشخص است و نه زمان تحویل، تنها آمادگی دولت است برای گرفتن پول‌های مردم و متقاضیانی که به علت عرضه اندک مدت‌ها در عطش خرید مانده‌اند و هر بار با وعده‌های رنگارنگ درگیر سازوکاری جدید می‌شوند که در نهایت نیز به ضررشان تمام می‌شود.احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: «شرکت‌های خودروسازی که اقدام به انتشار آگهی برای فروش یا اطلاعیه تکمیل وجه متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودرو کردند، قیمت‌های مصوب جدید شورای رقابت را پذیرفته و حاضر به عرضه محصول شدند.»دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به این موضوع که خودروسازان بخش خصوصی حاضر به تولید با زیان نیستند، توضیح داد: «آن دسته از شرکت‌های بخش خصوصی که اقدام به فروش یا اطلاعیه تکمیل وجه متقاضیان نکردند، قیمت‌های مصوب شورای رقابت را قبول نداشته و احتمال تغییر مجدد نرخ این شرکت‌ها نیز وجود دارد.»

چاپ در شماره ۱۳۰۴ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۲۱

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور