رئیس صمت لرستان؛

احیا ۲۳ واحد صنعتی در لرستان

رئیس سازمان صمت لرستان از پرداخت ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی استان طی سال گذشته خبر داد.

بهمن جعفری،در نشست خبری با خبرنگاران،اظهار کرد:پنج طرح بزرگ در لرستان درسال گذشته که شامل طرح توسعه نساجی پاسارگاد فولاد نوید بروجرد،شرکت داروسازی اکسیر با تولید داروهای انسانی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی اتانول شهرستان‌های خرم آباد و چگنی به بهره برداری رسید.

وی افزود:عملیات اجرایی هفت طرح اقتصادی اثرگذار در استان ازجمله طرح های تولید آلیاژ الیگودرز،فروسیلیس بروجرد،استیل کورد شهرستان سلسله و توسعه شرکت ماشین سازی بروجرد در سال گذشته آغازشده است.

جعفری یادآورشد:همچنین عملیات طرح کاغذ از سنگ در ازنا،فاز دوم طرح صنایع غذایی گهر دورود در زمینه انواع ورق ،کارتون و بسته‌بندی با سرمایه‌گذاری ۲۰۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است.رئیس صمت لرستان گفت:سال گذشته۲۳ واحد صنعتی در لرستان از جمله کارخانه خودروسازی بروجرد،پس از ۶ سال و شرکت خمیر مایه دورود پس از ۱۰ سال تعطیلی،مجتمع فولاد و شهرک صنعتی شماره ۲ خرم آباد احیا و به چرخه تولید وارد شدند.

جعفری با بیان اینکه رفع مشکلات سیمان خرم‌آباد در دستور کار است،گفت:این طرح علی‌رغم اینکه دارای مصوبه سفر است ولی دارای مشکلات حقوقی است از این رو با هلیدینگ‌هایی رایزنی و با شرکت ایمیدرو هماهنگ شده در صورت رفع مشکل قضایی، اقدام به سرمایه گذاری کند.

وی با تاکید بر اینکه صدر فولاد یک شرکت بزرگ صنعتی است،افزود:این واحد امکان تولید ۲۰۰ هزار تن میلگرد در سایزهای مختلف را دارد که در سنوات قبل به دلیل سوء مدیریت‌ها و اختلافات بین شرکا،تعهدات مالی به سیستم بانکی عملیاتی نکردند ولی در قالب ستاد تسهیل هشت مصوبه اخذ کردیم و با توجه به این که این واحد هزار میلیارد تومان بدهی دارد که در ستاد تسهیل تعیین تکلیف شدند و منتظریم سرمایه‌گذار به تعهدات خود عمل کند.

رئیس صمت لرستان تصریح کرد:در سه ماهه اول امسال دو هزار تن تولید داشتند و تلاش می‌شود تا به چرخه تولید برگردد چرا که قبلا محصولات این واحد به کشورهای خارجی هم صادر شده و در این راستا ظرفیت بالایی دارد.

بهره برداری از کارخانه کاغذ از سنگ الیگودرز تا پایان امسال

وی اظهار کرد:کارخانه کاغذ از سنگ الیگودرز، سومین طرح در این شهرستان است که توسط شرکت ایمیدرو ایجاد می شود و سرمایه گذاری صد در صد این کارخانه توسط این شرکت انجام می شود.

جعفری با بیان اینکه کارخانه مذکور، جزو مصوبات سفر رییس جمهور به لرستان است و تامین اعتبار آن به مبلغ پنج میلیون دلار انجام شده است، ادامه داد:ساخت ماشین آلات این کارخانه از دو ماه پیش، آغاز شده است و ظرف شش ماه آینده،تمام ماشین آلات آن ساخته می شود و تا پایان امسال هم به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس صمت لرستان،در خصوص کارخانه پروفیل آلومینیوم الیگودرز هم گفت:در حال حاضر در حال صدور مجوز تاسیس این کارخانه هستیم و عملیات اجرایی آن طی یک ماه آینده در شهرک صنعتی شماره یک الیگودرز آغاز خواهد شد.

جعفری تعداد مصوبات ستاد تسهیل را در سال قبل  ۴۱۴ مصوبه برشمرد و گفت:از این تعداد ۳۰۷ مصوبه اجرا شده،۵۱ مصوبه اجرا نشده و ۵۶ تا هم در دست اجراست که در مجموع ۷۴ درصد مصوبات انجام شده است.

وی بیان کرد:در راستای پرداخت تسهیلات برای واحدهای تولیدی و حمایت از آنها، پرداخت تسهیلات در دستور کار قرار گرفته به طوری که ۲۸۰ میلیارد تومان از طریق تبصره ۱۸، ۵۰۰ میلیارد توسط بانک توسعه صادرات، ۸۰۰ میلیارد تومان رونق تولید و ۲۴۳ میلیارد از محل زنجیره تولید پرداخت شده است.

رئیس صمت لرستان گفت:در راستای ارتقا تولید واحدهایی که با ظرفیت ۵۰ درصد،در راستای تامین منابع مالی آنها،مبالغی از تبصره ۱۸ به استان اختصاص داده شده که در بخش صنعت این اعتبار صد درصد جذب و ۲۹ درصد از منابع کشوری استفاده شده که منجر به افزایش ظرفیت در مجموعه سیم لاکی بروجرد، فولاد الیگودرز ویاقوت صدر و کاشی جم بروجرد شده است.

وی افزود:تامین مالی ۴۸ طرح و واحد در بخش صنعت از محل تبصره ۱۸ باتوجه به این که مشمول طرح‌های بالای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی می‌شد متناسب با شیوه نامه،اقدام‌های اولویت‌دار صورت گرفته و ۱۲۹ درصد از این اعتبارات جذب شدند.

جعفری گفت:۲۴۳ میلیارد تومان تامین نقدینگی واحدهای صنعتی از محل زنجیره تعمیر جذب و از محل منابع بانک توسعه صادرات در راستای حمایت از واحدهایی که محصولات آنها صادرات محور می‌باشد مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان جذب شده است.

رئیس صمت لرستان یادآور شد:حدود ۸۰۰ میلیارد تومان از محل رونق تولید برای طرح‌های بالای ۶۰ درصد در استان اختصاص داده شده است.

وجود هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی در لرستان

وی خاطر نشان کرد: در استان هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی وجود دارد که ۲۱۶ تا واحد تعطیل و مابقی فعال و نیمه فعال هستند و تلاش می‌شود احیا و به چرخه بازگردند.رئیس صمت لرستان با اشاره به اینکه در سال قبل ۲۹۴ میلیون دلار صادرات داشتیم افزود:عمده صادرات به پتروشیمی برمی‌گردد و پارسال میزان صادرات نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داشت و دلیل آن توقف پتروشیمی لرستان به دلیل محدودیت‌های برق بود اما در حوزه وارادات، افزایش واردات را داشتیم که بخش عمده‌ای مربوط به ماشین‌آلات و تجهیزات بوده است.

جعفری با اشاره به آخرین وضعیت پارسیلون افزود:با توجه به پیگیری‌هایی که صورت گرفته، هم اکنون این واحد در مرحله برگزاری مزایده است تا احیا شود و تصمیم گرفته شد که این مجموعه واگذار شود که آماده برگزاری مزایده است.

۱۴۰ معدن در لرستان فعال است

وی،مجموع معادن استان را ۲۰۰ تا معدن برشمرد و بیان کرد: از این تعداد ۱۴۰ تا معدن فعال بوده و مابقی معادن هم تعطیل هستند

رئیس صمت لرستان در خصوص اقداماتی در حوزه معادن استان،اظهار کرد: در حوزه معدن و سرمایه‌گذاری‌های مربوط به آن بالغ بر سه میلیارد تومان برای زیرساخت‌ها و برق‌رسانی،اعتبار تامین شده است.

جعفری اظهار کرد:همچنین صدور ۱۲ پروانه بهره‌برداری، احیای پنج معدن، ساماندهی و تعیین همه محدوده‌های اکتشافی و دوره اکتشاف و ثبت آنها در محدوده کاداستر از جمله دیگر اقدامات در حوزه معادن طی سال گذشته بوده است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور