وزارت  صمت  تا  چه  حد  برای دیپلماسی تجاری ایران تلاش می کند؟

رویا پردازی در تجارت خارجی

پس از فاطمی‌ امین، عباس علی‌آبادی بر کرسی وزارت صمت نشست و از استراتژی‌های خود برای حرکت بخش صنعت، معدن و تجارت کشور گفت. وزیر پیشنهادی صمت، پس از تاکید بر لزوم تقویت تولید صادرات‌محور، توسعه زیرساخت‌های کشور از طریق دیپلماسی تجاری – اقتصادی را دومین استراتژی خود برشمرد.

علی‌آبادی همچنین بر لزوم توسعه حضور در بازارهای منطقه از جمله روسیه، ترکیه، عراق، کشور‌های حاشیه خلیج فارس، پاکستان و افغانستان تاکید کرد.وزیر جدید صمت معتقد است باید با کشور‌های حوزه CIS ارتباط ارگانیک و اقتصاد صنعتی برقرار کنیم تا بتوان کالا‌هایی که در آن مزیت نسبی بالایی داریم، به این کشور‌ها صادر کنیم. به نظر می‌رسد هرچقدر که فاطمی‌ امین رویکردی صنعت‌گرا داشت، به نظر می‌رسد علی‌آبادی توجه به تجارت خارجی دارد و باید دید در ادامه برنامه‌های خود، تحقق این اهداف را چگونه تدوین خواهد کرد. در این میان فعالان بازرگانی بر این باورند توسعه تجارت نیازمند بهره‌گیری از ابزار و لوازم مختص به خود است.در رابطه با تقویت روابط تجاری یکی از مهم‌ترین این ابزارها، استفاده از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی است. اتاق‌های بازرگانی مشترک با هدف ایجاد یک فضای همکاری و تبادل اطلاعات در حوزه تجارت و صنعت بین کشور‌ها فعال بوده و از ظرفیت‌های بالایی در این حوزه برخوردارند؛ بنابراین به نظر می‌رسد اگر علی‌آبادی تمرکز بر توسعه روابط تجاری با کشور‌های همسایه دارد، باید از فرصت اتاق‌های بازرگانی مشترک در راستای تحقق اهداف عنوان شده استفاده کند. در غیر این صورت، برنامه‌ها چیزی جز شعار نخواهند بود.در همین زمینه فرشید فرزانگان، عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات  گفت: به طور کلی مهم‌ترین هدف و رسالت بازرگانان در اتاق‌های بازرگانی مشترک، توسعه تجارت و ارتقای روابط تجاری است. بازرگانان در تلاشند تا به شکل‌دهی محیط تجاری مطلوب بین کشور‌ها کمک کرده و در راستای اهداف مشخصی فعالیت می‌کنند. از مهم‌ترین این اهداف می‌توان به تسهیل و ترویج تجارت اشاره کرد. بازرگانان در اتاق‌های بازرگانی مشترک تلاش می‌کنند تا موانع تجاری را کاهش دهند و راهکار‌ها و فرصت‌های جدیدی برای تجارت ارائه دهند. آن‌ها به ترویج صادرات و واردات، ایجاد فرصت‌های تجاری بین شرکت‌ها و شبکه‌سازی میان بازرگانان مشغول هستند.وی ادامه داد: همچنین ارتقای دسترسی به بازار‌ها از دیگر اهداف و برنامه‌های اتاق‌های بازرگانی مشترک است. بازرگانان در تلاشند تا دسترسی شرکت‌ها به بازار‌های جدید را تسهیل کرده و به ترویج تجارت خارجی و ورود به بازار‌های جدید بپردازند. به این منظور ارائه راهکار‌های متناسب به شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی در راستای افزایش حضور در بازار‌های جهانی، از جمله اقدامات جدی اتاق‌های بازرگانی است.

فرزانگان در ادامه صحبت‌های خود به در هم‌تنیدگی تجارت و صنعت اشاره کرد و در این‌باره گفت: نمایندگی بخش تولید و دفاع از منافع صنایع، از دیگر اهداف اصلی اتاق‌های بازرگانی مشترک است. بازرگانان در اتاق‌های بازرگانی مشترک نمایندگان کسب‌وکار‌ها هستند و به دفاع از منافع تجاری و حقوق واحد‌های تولیدی و صنعتی می‌پردازند. آن‌ها می‌کوشند تا نقشی فعال در حسن اخلاق تجارت کسب‌وکار‌ها در قبال دولت و سایر نهاد‌ها داشته باشند.این فعال بازرگانی خاطرنشان کرد: تبادل اطلاعات و آموزش، از دیگر ظرفیت‌های اتاق‌های بازرگانی مشترک است. بازرگانان در تلاشند تا فرصت‌های تبادل اطلاعات، تجارب و دانش را بین شرکت‌ها و کسب‌وکار‌ها فراهم کنند. عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات در پایان تاکید کرد: نباید فراموش کرد اتاق‌های بازرگانی مشترک ابزاری مهم برای توسعه تجارت و ایجاد ارتباطات تجاری به‌شمار می‌روند. با تلاش مستمر و همکاری با سایر نهادها، این نهاد‌های تجاری می‌توانند به تحقق اهداف مورد نظر خود و همچنین توسعه روابط تجاری ایران با کشور‌های مختلف کمک کنند. تا به امروز از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی مشترک آن‌طور که باید و شاید استفاده نشده است؛ اما اگر وزیر جدید صمت توجه خود را به توسعه روابط تجاری در بستری امن و فعال متمرکز کرده، پس ناچار به بهره‌گیری از اتاق‌های بازرگانی است.

چاپ در شماره ۱۳۰۰ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۱۷

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور