سنگ بزرگ دولت برای خانه دار شدن جوانان

 

علی اصغر سلیمانی

خبر به نظرمسرت بخش اما تاسف برانگیز افزایش مبلغ وام مسکن زوج‌های جوان در حالی که بیلبوردهای شهر پر است از تبلیغ‌های سطحی و بی منطق برای افزایش فرزندآوری، هر مخاطبی را به واکنش وامی‌دارد.در خبرها آمده بود که مبلغ وام خرید مسکن دوبرابر شد.  وام خرید مسکن زوجین تا سقف ۹۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. به عبارت ساده‌تر یعنی دو وام ۴۰۰ میلیون تومانی فردی و یک وام تعمیرات مسکن (جعاله) ۱۶۰ میلیونی. وام خرید مسکن زوجین در مراکز استان‌ها و شهر‌های بزرگ با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر، با استفاده از همین روش تا ۸۰۰ میلیون تومان و در سایر شهر‌های کشور تا ۶۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. این تصمیم حتما آخرین تلاش‌های دولت را برای خانه دار کردن مردم به نمایش می‌گذارد، دولتی بزرگترین شعارش طرح پرآوازه اما بی اثر نهضت ملی مسکن بود. می‌گوییم “بود” زیرا بعد از حدود دوسال از فعالیت دولت مردمی هیچ اثری از بهبود وضعیت مسکن در کشور دیده نمی‌شود. حتی کارشناسان مسکن این دوره را بدترین دوره از نظر شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم در بخش مسکن و کالاهای اساسی می‌دانند. قیمت مسکن در تهران به رغم تبلیغات رسانه‌های دولتی در کلانشهری همچون تهران به طور میانگین به بالای ۷۰ میلیون تومان رسیده و خرید یک خانه ۷۰ متری حدود ۵ میلیارد هزینه دارد. با در نظر گرفتن همین حداقل هم وام مسکن ۹۰۰ میلیون تومانی دولت برای خرید مسکن یک پنجم مبلغ مورد نیاز برای خرید خانه است . البته این موضوع یادآوری مهم تری هم در دل خود دارد که حتما همه امیدها را ناامید خواهد کرد. زوج‌های جوان در صورت بهره‌مندی از این وام باید توان پرداخت اقساط را داشته باشند. قسط وام ۸۰۰ میلیونی قابل‌پرداخت به یک زوج ساکن تهران ماهی ۱۶ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان خواهد بود و متقاضیان در پایان مدت قرارداد علاوه بر اصل وام، تقریبا مبلغ یک میلیارد و ۵۲۰ هزار تومان به‌عنوان سود به بانک پرداخت می‌کنند. اگر زوجی سقف ۹۶۰ میلیون تومان وام دریافت کنند، اقساط ماهانه حدود ۲۰ میلیون تومان خواهد بود. در کمترین حالت هم زوج ساکن تهران بابت اقساط وام مسکن ماهیانه حدود ۱۶ میلیون تومان قسط پرداخت خواهند کرد.

این اعداد نجومی برای یک زوج جوان مثل سنگ بزرگی است که دولت و بانک‌ها جلو پای آنها گذاشته اند.خانه دار شدن در این شرایط نیاز به سه نفر نیروی کار دارد تا بتوانند حداقل اقساط این وام را پرداخت کنند. به عبارت ساده‌تر باید بگوییم سه نفر باید کار کنند و حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار دریافت کنند تا بتوانند قسط یک خانه در تهران را بدهند . این موضوع را در کنار آورده اولیه حدود چهار میلیارد تومانی برای زوج‌های جوان بگذارید؛ می‌شود کوهی که بالا رفتن از آن غیرممکن است. حالا جالب‌تر اینکه دولت در برنامه هفتم برای جوانان و تازه‌کارهای بازار کار خواب شیرینی دیده است! قرار است در صورت تصویب مجلس کارگران تازه‌وارد به اختیار کارفرمایان نصف حداقل حقوق را دریافت کنند. اینها همان زوج‌های جوانی باید باشند که شهرداری تهران هر روز آنها را ترک موتوسیکلت با سه- چهار فرزند در حال خنده و رضایت کامل از زندگی نشان می‌دهد!

رئیس دولت مردمی در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خود که گفت‌ وگوی صریح و روشن رئیس جمهور با مردم نام گرفت درواکنشی تامل برانگیز به ضعف مطلق دولت درمواجهه با موضوع مسکن و بازار تب‌آلود اجاره بها و قیمت مسکن کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک کشور گفت: آنهایی که مسکن نساختند باید امروز جوابگوی مردم باشند و باید پاسخ بدهند. این اظهارنظر در راستای استراتژی دولت سیزدهم از زمان روی کارآمدن رئیسی و اطرافیانش به عنوان واگویه‌ای سیاسی همچنان در حال تکراراست. به نظر می‌رسد دولت مردمی فراموش کرده که دو سال از تصدی‌گری‌اش در حوزه سیاست و اقتصاد کشور می‌گذرد ودیگر اصطلاح دولت گذشته چندان درخور و شایسته توجه افکارعمومی نیست. باید از دولت محترم پرسید شما برای جمعیت جوان و بی سرپناهی که آنها را هر روز تشویق به فرزندآوری می‌کنید چه کرده‌اید؟

چاپ در شماره ی۱۷۹۲روزنامه ی یادگار امروز مورخ۱۴۰۳/۰۴/۰۷

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور