پس از کش و قوس فراوان ، استقلال به یک استقلالی رسید

جوادِ لالیگایی

عباس دارایی/اختصاصی یادگار امروز

جواد نکونام سرمربی استقلال شد. او در حالی از سوی هیات مدیره استقلال بعنوان سرمربی جدید استقلال جانشین ساپینتوی پرتغالی انتخاب شده است که رسما روز چهارشنبه ۳۱ خرداد بعنوان سرمربی جدید معارفه شده است .

گفته می‌شود نکونام ۲ دستیار ایرانی و ۲ دستیار خارجی را در کادرفنی خودش به کار خواهد گرفت و بدنساز و مربی دروازه‌بان‌های خارجی در کادر فنی جدید استقلال خواهند بود.

نکونام با حضور در ۱۵۱ بازی ملی، رکورددار بیش‌ترین بازی ملی و بیشترین کاپیتانی در تیم ملی فوتبال ایران است ، او سابقه بازی در تیم‌های پاس تهران، اوساسونا اسپانیا، استقلال ایران، الوحده امارات، الشارجه امارات، الکویت کویت، سایپا تهران و العربی قطر را دارد و همچنین در دوران سرمربیگری نیز هدایت خونه به خونه بابل ، نساجی مازندران و فولاد خوزستان را در کارنامه دارد .

او در دوران مربیگری اش ۱۷۷ بازی روی نیمکت سه تیم شمالی و جنوبی ایران بوده که در این بازی ها ۷۴ برد ، ۶۸ مساوی و ۳۵بخت در کارنامه اش ثبت شده که مهم ترین افتخاراتش کسب قهرمانی جام حذفی و سوپر جام با فولاد خوزستان بوده است .

او فصل گذشته نیز پس از جدایی از فولاد خوزستان گزینه سرمربیگری استقلال بود اما این موضوع به فصل جدید موکول شد ، نکونام اما به رغم اینکه گزینه اصلی سرپرست باشگاه استقلال برای نیمکت آبی ها در فصل آتی بود ماجرای پرونده داشتن و ممنوع‌الکاری او که در هفته گذشته دهان به دهان می‌چرخید و با اخباری که برخی رسانه‌ها خاص منتشر کردند شکل پیچیده‌ای به خود گرفته و این موضوع باعث شد تا استقلالی ها باب مذاکره با چند گزینه خارجی از جمله لوپز سرمربی اسبق رئال مادرید را باز کنند.

چند روز بعد که حضور لوپز اسپانیایی در استقلال منتفی و اخباری مبنی بر احتمال عقد قرارداد آبی ها با یک گزینه خارجی دهان به دهان می چرخید ، ابتدا برنا خبرگزاری نزدیک به وزارت ورزش نوشت : “با مساعدت وزیر مشکل نکونام حل شده است،  سپس خبرگزاری فارس مدعی شد نکونام «شامل عفو رهبری» شده تا بتواند به فوتبال برگردد و روی نیمکت استقلال بنشیند. این خبرگزاری اصولگرا نوشت: «نکونام با پذیرفتن اشتباهاتی که در گذشته داشت و با مساعدت نهادهای ذیربط، عفو رهبری شامل حالش شد تا بتواند به فوتبال بازگردد.

همچنین خبرگزاری تسنیم هم مدعی شد نکونام به واسطه اتفاقاتی که سال گذشته رقم خورده بود مجوز نشستن روی نیمکت استقلال را نداشت اما با پیگیری‌ها و رایزنی‌های صورت گرفته مشکل حل شد.

خبرگزاری ایسنا در این میان روایت عجیب‌تری را مطرح کرد و گفت علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی واسطه شده تا پرونده نکونام مختومه شود و او بتواند هدایت آبی‌ها را برعهده بگیرد.

حالا اما پس از کش و قوس‌های فراوان جواد نکونام به عنوان سرمربی جدید باشگاه استقلال تهران انتخاب شده است ، او که اواخر دوران فوتبالش را در این تیم سپری کرد و تجربه سال‌ها بازی در تیم ملی کشورمان و فوتبال اسپانیا را دارد در عالم مربیگری هم یک مربی بی‌تجربه نیست،  مرد شماره ۶ سابق تیم ملی تجربه مربیگری در تیم‌هایی مثل نساجی و فولاد را دارد و تیم‌های تحت هدایتش عمدتا بع فوتبال دفاعی و نتیجه گرا شهره شده اند .

او با رویکرد فوتبال دفاعی و الگو برداری از  کی روش با سبک و سیاق ‌ساختار دفاعی تعریف شده و البته نظم لالیگایی که از ریز و درشت تیم را مو بو مو کنترل می کند در سه تیم قبلی تحت هدایتش عملکرد بدی به جای نگذاشته است ، اگرچه جدایی نکونام  از فولاد و تنها گذاشتن نماینده کشورمان در رقابت‌هایی آسیایی باعث انتقادات بسیاری شد با این حال تجربه قهرمانی در جام حذفی و سوپرجام خاطره خوشی را در ذهن فوتبالدوستان خوزستانی از او ثبت کرده و با این روزمه نسبتا فابل دفاع قرار است میراث دار تیمی شود که گرچه قهرمان لیگ برتر و جام حذفی نشد اما با ساپینتو یک فوتبال تهاجمی ارائه داد و تنها به صرف حواشی مدیریتی ، مشکلات حاشیه ای و البته شکست در دربی دستش از رسیدن به جام قهرمانی بازماند .

ساپینتو گرچه بواسطه اخلاق خاصش حواشی زیادی را بر جای گذاشته و بیش از تیمش نیازمند هدایت بود اما کارنامه اش کارنامه خوبی بود و مضاف بر این فوتبالی شناور و تهاجمی ارائه داد ، رفتن او اما پس از ناکامی در فینال حذفی برابر رقیب سنتی محتمل بوده و کسی هم البته چراغ سبزی به ماندنش در استقلال نشان نداد ، در چنین شرایطی استقلال به نکونامی رسیده است که با موفقیت‌های مقطعی باعث شده تا هواداران استقلال از مدیران این باشگاه بخواهند مقدمات حضور او را فراهم کنند و بعد از تجربه شیرین سرمبیگری فرهاد مجیدی  ، باز هم یک مربی ایرانی هدایت تیم‌شان را برعهده بگیرد.

مدیران استقلال بعد از چند روز مذاکرات فشرده و با رایزنی وزارت ورزش موفق شدند مشکلات مرتبط با این مربی را مرتفع کنند تا حالا نکو و استقلال باز هم به هم برسند!

سبک مربیگری نکونام نظم تیمی با سبک دفاعی و فوتبال نتیجه گرا و البته شلوغ کاری نیمکت در بیرون زمین است ، اینکه او که بواسطه این خصوصیت به یک مربی منحصر به فرد تبدیل شده است می تواند در استقلال نیز به همین شکل کار کند یا نه را باید به نظاره نشست ؛ آنچه در مقطع کنونی برای استقلال و هوادارانش اما مهم است ، آرامش و رسیدن به روزهایی است که تماشاگران آبی سالهاست انتظارش را می کشند.

چاپ در شماره ۱۲۹۲ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور