# پرویز فرزین پور -حمید حق جو
یکی ازجدیدترین راهکارها استفاده از مفاهیم مرتبط با بازی در طراحی دورههای آموزشی است. استفاده از این مفهوم روزبهروز در حال گسترش است. این موضوع موجب ایجاد یک فرصت عالی برای افزایش بازدهی آموزش و یادگیری افراد میشود.
کاربست مفاهیم بازی در آموزش اجازه میدهد که به جای کلاسهای خشک و خسته کننده از روشهای جذاب و نوین و مبتنی بر فعالیتهای ادامهدار و تکمیل شونده در داخل و خارج از محیط کار استفاده شود. مزیت بازیها در آموزش این است که سرگرم کننده، ساده، قابل فهم، قابل جابهجایی و بدون محدودیت زمانی و مکانی و فردی هستند.
پژوهشها نشان داده که استفاده از عناصر بازی در محیط آموزشی انگیزه افراد را افزایش میدهد. همچنین استفاده از مفاهیم بازی در طراحی آموزش در مشارکت افراد در فعالیتهای مختلف تأثیر مثبتی دارد و استفاده از جایزهها و امتیازهای مجازی موجب همکاری بیشتر افراد میشود.
استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش موجب افزایش رضایت کاربران، تسهیل تعاملات اجتماعی، افزایش توانایی حل مساله و حمایت کاربران از روند آموزش میشود. یکی از مهمترین دلایل استفاده از گیمیفیکیشن، تبدیل آموزش به سرگرمی و تشویق نوآوری و خلاقیت است. در این طرح راهکارهای ساده از جمله کاهش درجه کولر از ۱۸به ۲۵، انتقال استفاده از وسایل پرمصرف به ساعت غیراوج مصرف، استفاده حداکثری از روشنایی طبیعی در قالب یک نرمافزار بازی و طرحهای بازی وارسازی، موجب کمک به تامین برق وکاهش هزینه برق مصرفی شده است.
مشارکت در این طرح بیانگر این است که در میان گذاشتن صادقانه مشکلات با مردم به همکاری آنها در این حوزه میانجامد، همان گونه که در شرایط دشوار کرونایی شاهد همدلی مردم در تمام بخشها و همچنین در حوزه تامین برق پایدار باشیم
چاپ در شماره ۱۲۹۱ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
دیدگاه ها