با انجمن‌های خودروساز برای فروش‌ و تصمیم‌های جدید مشورت نمی‌شود

فروش  خودرو  یا  سرکیسه  کردن مردم

درحالی که عرضه خودروی سواری در بورس پس از حدود پنج ماه دوباره از سر گرفته شده، شورای رقابت اعلام کرد که عرضه خودرو از هر طریقی به غیر از سامانه یکپارچه فروش خودرو تخلف است و عرضه خودرو در بورس کالا باید متوقف شود.اما از همان ابتدا عرضه خودرو در بورس کالا مخالفانی را هم داشت.

بودند نمایندگی که در ابتدا موافق عرضه بودند، اما بعد مخالف آن شدند. برخی نیز از ابتدا قاطعانه مخالفت خود را بیان کردند. شورای رقابت که دم از حمایت از مشتریان خودرو در بازار را می‌زند این بار می‌خواهد جلوی عرضه خودرو در بورس کالا را بگیرد؛ بورسی که به گفته خود دولتی‌ها محلی مناسب و دور از دسترس رانت خواران است!اما از سوی دیگر پافشاری بخش دیگری از دولت و مجلسی‌ها برای عرضه در بورس کالا جای سوال دارد. به اعتقاد برخی از کارشناسان این بخش، هیچ کشوری تاکنون تجربه عرضه خودرو در بورس رانداشته، چطور با بودن این همه مولفه مثبت، کشور‌های موفق در صنعت خودرو و همینطور فعال در بازار سرمایه، خودرو را در بورس عرضه نکرده اند؟! پس این نشان می‌دهد که بورس شاید مکانی برای عرضه مناسب و قیمت گذاری عادلانه باشد، اما برای محصولی مانند خودرو نه و قطعاً اگر در بازاری در گوشه و کنار دنیا اقدام به عرضه خودرو شود با روش مداخله گرانه دولتشان در تعیین قیمت مواجه نمی‌شوند! جنگ و دعوا بر سر عرضه خودرو در بورس نشان از چیست؟در همین رابطه احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه به جای خودروسازان، وزارت صمت مدیر فروش شرکت‌های خودروساز شده است، اظهار کرد: در شرایط عدم تصمیم‌گیری عرضه مستقیم خودرو در حاشیه بازار از سوی خودروسازان، راهکار دیگر ایجاد تعادل در قیمت خودرو، عرضه خودرو در بورس است تا به تک‌نرخی شدن قیمت‌های خودرو نزدیک شویم.وی درباره اظهارات جدید شورای رقابت مبنی بر ضرورت توقف عرضه خودرو در بورس کالا، عنوان کرد: شخصا معتقد هستم که فروش خودرو باید توسط شرکت‌های خودروساز انجام شود و تصمیم‌های آن توسط هیات مدیره شرکت‌ها صورت گیرد. در هیچ کجای دنیا دولت‌ها برای فروش تجمعی تصمیم‌گیری نمی‌کنند.با انجمن خودروسازان برای فروش‌ها و تصمیم‌هایی از این دست مشورت انجام نمی‌گیرد. این شرکت‌ها هستند که باید برای تولید و فروش خود برنامه داشته باشند و در چارچوب ضوابط سازمان حمایت قیمت‌گذاری صورت گیرد، اما اینکه برای شرکت‌ها تعیین کنند که چه میزان تولید کند یا فروش با چه شیوه‌هایی انجام شود شیوه متعارف و اقتصادی نیست.نعمت‌بخش عنوان کرد:‌ نظر خودروسازان این است که قیمت‌گذاری و فروش در حاشیه بازار انجام شود تا دست دلالان و واسطه‌ها نیز حذف شود که به این نظر توجهی نشده است. اگر خودرو تک‌نرخی شود خودروسازان باید فرش قرمز برای مشتریان پهن کنند و انواع و اقسام آپشن‌ها و انتخاب‌ها و شرایط نقد و اقساط را در اختیار مشتریان قرار دهند. اینکه در حال حاضر برای خرید خودرو هجوم آورده می‌شود به دلیل اختلاف بازار و کارخانه است.وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری در خصوص قیمت‌گذاری و فروش خودرو در حاشیه بازار از سوی خودروسازان در دولت قبل و دولت فعلی بی‌نتیجه مانده است، اظهار کرد: در دهه ۷۰ این تجربه وجود داشت که خودروسازان خودر‌وها را با قیمت‌های حاشیه بازار عرضه می‌کردند. در این شرایط ۸۰ درصد از تقاضا‌های کاذب از بین رفت و خودرو تک نرخی شد

 

ضرورت ورود معاون اول رئیس جمهوری به تصمیم‌های شورای رقابت

وی اظهار کرد:‌ این انتظار وجود دارد که مقام بالادستی در حد معاون اول رئیس جمهوری به تصمیم های شورای رقابت ورود کند. شورای رقابت از گذشته نشان داده که در تصمیم‌های مرتبط با صنعت خودرو باعث زیان خودروسازان شده است. شورای رقابت در گذشته تنها محصولات ایران خودرو و سایپا را انحصاری می‌دانست، اما شورای رقابت فعلی کل صنعت خودروی سواری را انحصاری می‌داند.

چاپ در شماره ۱۲۸۶ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۳۰

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور