مدیر کل فناوری اطلاعات استان خبر داد؛

اخذ مجوز بیش از هزار کیلومتر فیبر نوری در لرستان

مدیر ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان،از اخذ مجوز بیش از هزار کیلومتر فیبر نوری برای توسعه ارتباطات روستایی این استان خبر داد.

مجتبی صارمی،در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن آمفی تئاتر استانداری،به برگزاری غیرحضوری فعالیت های آموزشی و اداری در دوران کرونا اشاره کرد و گفت:اپراتورهای ارتباطی ما،در کمتر از دو ماه، حدود دو هزار و ۳۰۰ مدرسه را به شبکه ملی اطلاعات متصل کردند، در سیل ۹۸ نیز، ارتباط شهرستان پلدختر که در بستر فیبر نوری بود،درحوزه ی همراه،اینترنت و ثابت قطع شد و طی این دو سال،دوپروژه ی فیبر نوری برای این شهرستان با هزینه بسیار بالا تعریف شد و مخابرات استان، آن ها را اجرا کرد.

وی، اتصال تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات را یکی از برنامه های وزارت ارتباطات، عنوان کرد و با اشاره به سرشماری سال ۹۵، در استان و وجود حدود هزار و ۵۶۲ روستای بالای ۲۰ خانوار افزود:در اواخر سال ۱۴۰۰ و اوایل سال ۱۴۰۱، وضعیت ارتباطی روستاهای بالای ۲۰ خانوار را بررسی کردیم که حدود ۳۱۷ روستا دارای مشکل ارتباطی شناسایی شدند که همکاران ما در اپراتورها، جانمایی سایت های جدید را انجام دادند و مجوز و اعتبار این روستاها جهت اجرای سایت جدید و یا ارتقای تکنولوژی سایت های موجود، از ۲G به ۳G و ۴G اخذ و برای اجرا به اپراتورهای همراه اول و ایرانسل ابلاغ شد.صارمی اظهار کرد:در حال حاضر، ۹۲ روستا از این ۳۱۷ روستا را به شبکه ملی اطلاعات متصل کردیم.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به کوهستانی بودن استان، گفت:در حوزه ی توسعه ارتباطات روستایی، در بسیاری از نقاط، مشکل دید رادیویی داریم که برای رفع این مشکل، مجوز حدود هزار و ۵۰ کیلومتر فیبر نوری را از وزارت ارتباطات اخذ کردیم که در فاز یک، حدود ۲۵۵ کیلومتر توسط مخابرات استان انجام شده است و مراحل نهایی آن، بزودی افتتاح خواهد شد، مابقی پروژه هم پیشرفت حدود ۵۰ درصدی دارد که برابر برنامه بایستی تا سال ۱۴۰۴، به اتمام برسد.

وی،رفع مشکل دید رادیویی و ایجاد ارتباطی پایدار و پرسرعت برای سایت های روستایی و ایجاد یک مسیر جایگزین برای مواقع بحرانی بین شهرستان ها را از جمله مزایای این طرح عنوان کرد.

صارمی بیان کرد:در حوزه ی شهری هم بر اساس قواعد و مقررات وزارت ارتباطات،پروژه های توسعه شهری، به اپراتورهای داری مجوز از وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات ابلاغ می شود، این اپراتورها در حوزه ی ثابت و همراه هستند که در حوزه ی ثابت، اپراتور غالب ما شرکت مخابرات ایران است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه اجرای پروژه ی فیبر نوری درب منازل و کسب و کارها در سال جاری آغاز شده است،ادامه داد: ما ملزم هستیم که دسترسی ۸۰ درصد خانوارهای شهری را به فیبر نوری فراهم کنیم که این موضوع در استان بوسیله سه اپراتور دارای مجوز از وزارت ارتباطات در حال انجام است.

وی اضافه کرد:بزرگترین مزیت این پروژه، ایجاد زیرساخت اصلی شهر هوشمند است که با اجرای این پروژه حداقل برای سه دهه ی آینده در حوزه ارتباطات ثابت با توجه به پیشرفت های علمی، حوزه ارتباطات ثابت را بیمه خواهیم کرد و در یک برنامه ی سه ساله تا سال ۱۴۰۴ بایستی اجرا شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان بیان کرد:در حوزه فعالیت‌های سایبری، شناسایی نقاط آسیب‌پذیر دستگاه‌های اجرایی استان در حال انجام است وهمچنین امسال برنامه داریم ۱۹ رزمایش سایبری در لرستان را برگزار کنیم.

وی،به آخرین وضعیت کارخانه فناوری و نوآوری لرستان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون این کارخانه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد و خوشبختانه اعتبار مورد نیاز آن نیز تامین شده است.

صارمی با بیان اینکه این کارخانه با همکاری پارک علم و فناوری استان انجام و به بهره بردای می‌رسد،افزود: کارخانه نوآوری به‌منظور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی و زمینه‌سازی برای توسعه اشتغال فارغ‌التحصیلان و شرکت‌های دانش‌بنیان در استان تاسیس شده استمدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خبر داد:

راه‌اندازی کارخانه فناوری و نوآوری استان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان افزود : یکی از مطالبات فناوران و یاور فناوران و حوزه دانش‌بنیان استان ایجاد کارخانه فناوری و نوآوری است.

وی  به آخرین وضعیت کارخانه فناوری و نوآوری لرستان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون این کارخانه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد ومحل احداث این کارخانه در خیابان ۶۰ متر خرم‌آباد در نظر گرفته شده و خوشبختانه اعتبار مورد نیاز آن نیز تامین شده است.

صارمی افزود: کارخانه نوآوری به‌منظور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی و زمینه‌سازی برای توسعه اشتغال فارغ‌التحصیلان و شرکت‌های دانش‌بنیان در استان تاسیس شده است واین کارخانه با همکاری پارک علم و فناوری استان انجام و به بهره بردای می‌رسد.

شناسایی  نقاط آسیب‌پذیر دستگاه‌های اجرایی لرستان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان بیان کرد: در حوزه فعالیت‌های سایبری، شناسایی  نقاط آسیب‌پذیر دستگاه‌های اجرایی استان در حال انجام است وهمچنین امسال برنامه داریم ۱۹ رزمایش سایبری در لرستان را  برگزار کنیم.

وی یادآور شد: توسعه متوازن و عادلانه شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در اقتصاد دیجیتال مورد اهتمام مسئولین ارشد نظام بوده و در راستای تحقق شعار “تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین” است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان تصریح کرد: براین اساس و با توجه به مصوبه هیات وزیران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات «ICT»، این وزارتخانه موظف به راه‌اندازی  مکلف به راه‌اندازی پردیس‌های علم و فناوری استانی شده که کارخانه فناوری و نوآوری در راستای تحقق این امر است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور