وقتی عده ای در  سایه  بی تدبیری مسئولان ترانس برق باغداران را به آتش می کشند

سوختن باغداران لرستانی در آتش بی  مسئولیتی

صحرا ثابت قدم / یادگار امروز

 

تنگ سیاب بزرگترین انارستان لرستان و مرغوب‌ترین انار کشور را در دل خود جای داده است و از یک هزار و ۸۰۰ هکتار کل باغات شهرستان، یک هزار و ۲۵۰ هکتار آن باغات انار تنگ سیاب است تنگ سیاب دهستانی است که شامل چندین روستا است متمرکز ترین انارستان ایران است و یکی از توابع کوهدشت (در جنوب غربی شهرستان کوهدشت واقع شده) است که در ۶۵ کیلومتری آن در بخش کوهنانی قرار دارد. 

محصولات این انارستان سالانه در فصل پاییز مرغوب ترین و ارگانیک ترین ثمر را دارد که در بازارهای داخلی و خارجی به فروش می رسد تقریبی دارای جمعیتی ده هزار نفره است. انارستان های سیاب از نظرمرغوبیت تولیدات در کشور بهترین نوع انار از لحاظ کیفیت و مرغوبیت پرورش می دهند. سطح کل باغات انار دهستان تنگ سیاب بالغ بر دو هزار و ۸۰۰ هکتار است و یکی از بهترین و مرغب ترین انارهای کشور  و جهان از این منطقه برداشت می شود. در باغ‌ انار تنگ سیاب حدود ۱۰ گونه انار گوناگون کاشته می‌شود. بهترین نوع انار تنگ سیاب، یوسف‌خانی است که اناری دانه درشت است، با پوست نازک و تاج بلند و باریک. این انار در باغ‌های قدیمی تنگ ‌سیاب بیشتر پیدا می‌شود. باغ‌های انار تنگ ‌سیاب متمرکز‌ترین انارستان لرستان و کل ایران است و می‌توان گفت مرغوب‌ترین انار کشور از آن به‌دست می‌آید. سالانه حدود ۴۰ هزار تن انار صادراتی در تنگ‌ سیاو تولید می‌شود. این انارهای دانه سرخ بیشتر به ژاپن، روسیه، کره جنوبی، عراق و کشورهای حوزه‌ی خلیج‌فارس صادر می‌شوند. اما این انارستان  (که هرگز آمار کاملی از سطح زیر کشت باغات در دست نبوده و با تغییر هر مسئول تغییراتی در هکتار بندی باغات البته روی کاغذ به وجود می آید) با مشکل جدی کم‌آبی رو به رو است این در حالی است که آب رودخانه  سیاب حدود ۸ ماه از سال بدون استفاده به سد سیمره می ریزد تا ۴ ماه فصل آبیاری با تنش در باغات و ایجاد نفاق و درگیری و مشکلات محلی واجتماعی  بین باغداران سپری شود وبر کیفیت محصول هم تاثیر خود را بگذارد متاسفانه بایستی گفت این دامن زدن به اختلافات باعث شده که جدیدا عده ای با رفتار نسنجیده اقدام به آتش زدن ترانس برق باغداران کنند .

 

افتادن آتش بی تدبیری  بر جان با غ ها

بنابراین گزارش، در این مورد یکی از باغداران انارستان تنگ سیاب به روزنامه یاد گار امروز گفت : آتش بی تدبیری  مسئولینی که البته مسئول نیستند بر پیکر نحیف انارستان سیاب کوهدشت افتاده است و انگار تمامی ندارند. حجت ولی زاده گفت : تصمیمات مدیران نالایق پشت میز نشین که هرگز در میان مردم نبوده و درد مردم را لمس نکرده اند باعث مشکلات زیادی برای اهالی منطقه شده است . وی گفت :شرکت آب منطقه ای لرستان هماهنگ و هم صدا با بی برنامگی منابع آبی کشور را یک به یک خشکاندند و هرگز نتوانستند  تصمیمی جامع و کامل وعلمی  اتخاذ  و عملی کنند  در تازه ترین اقدام مردم انارستان را به جان هم انداخته و خود کاسه چه کنم چه کنم دست گرفته است ، این  شرکت به بهانه اصلاح سهمیه و مجوزهایی که از قبل صادر شده است آشی شور برای انارستان پخت که دهان باغداران زحمتکش و بی کس مانده راسوزاند و مجوز برای بهره برداری از پایین دست و احداث باغات را صادر کرده که متاسفانه با همین مجوزها در بالا دست اقدام به بهره برداری اّ ب می کنند و سهم باغات چند صد ساله را می گیرند .ولی زاده افزود :ما منکر گسترش باغات نیستیم اما کسی که مجوز می دهد باید ابتدا برای تامین آب آن  فکر اساسی واقدام کنند که آب منطقه ای این کار را نمی کند.

 

شرکت برق، به بهانه های واهی برق ایستگاه های پمپاژ برق را قطع می کند

یکی دیگر از باغداران می گوید :بعد از صدور مجوز های جدید توسط شرکت آب منطقه ای لرستان نقش جهاد کشاورزی در عدم جلوگیری از ایجاد باغات جدید مشهود است حاصل این تدابیر آتش جهلی است که عده ای با رفتار نسنجیده اقدام به آتش زدن ترانس برق باغداران نموده اند تا به خیال خودشان آب را به پایین دست برسانند غافل از اینکه تر و خشک در این آتش خواهند سوخت و جز ضرر و زیان به مال و جان برادر و همسایه و همتبار خود عایدی نخواهد داشت. وی که حاضربه معرفی خود نشد و با لباس و وسایل در باغ خود مشغول به کار بود، گفت : متاسفانه شرکت برق، به بهانه های واهی برق ایستگاه های پمپاژ برق منطقه در روز به مدت ۵ساعت قطع می کند. مگر مردم واهالی چندین روستای اطراف چه گناهی کرده اند که باید این همه مدت خاموشی داشته باشند . وی گفت: به عنوان کسی که بیش از ۲۰۰  سال هست که این باغ را داریم، می گویم که خواسته همگانی باغداران سیاب کوهدشت این است که با  ایجاد سدی خاکی در منطقه (چمقره)برای مهار آب رودخانه نه تنها از اینگونه تنش ها جلوگیری کنند  بلکه باعث گسترش و رونق باغداری و کشاورزی گردند و این کار هزینه اش کمتر از مشکلاتی است که الان در منطقه مسئولان به وجود آورده اند. وی در پاسخ به این سوال که که مگر این باغستان چند سال قدمت دارد ؟ گفت : بر اساس کار تحقیقی باستان شناسان و اعلام نظر دکتر عطا حسن پور باستان شناس لرستانی و  نشان باغات به دست آمده ، حدود ۳ هزار و ۵۰۰ سال تخمین زده اند ولی آنچه ما بر اساس اطلاعات محلی و نسل به نسل داریم این باغستان بیش از ۳۰۰ سال سابقه فعالیت این چنینی دارد.

چاپ در شماره ی ۱۲۸۰روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۳

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور