نقش اساسی صنعت فولاد به‌عنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور

 

اصفهان- مریم مومنی،خبرنگاریادگارامروز-مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: رشد اقتصادی که تغییراتی بنیادین را در بر دارد علاوه بر شاخص‌های کمی، باید تحول بنیادین اقتصادی از نظر کمی و کیفی را در ساختار تولید ناخالص داخلی رقم بزند.

محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه در آئین افتتاح پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) اظهار کرد: وقتی صحبت از توسعه اقتصادی یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب در مورد ایران آباد، پیشرفت و ایران قوی صحبت می‌کنیم، باید به موضوع رشد اقتصادی توأم با با تغییرات بنیادی توجه داشته باشیم.

وی اگفت: رشد اقتصادی که تغییراتی بنیادین را در بر دارد علاوه بر شاخص‌های کمی، باید تحول بنیادین اقتصادی از نظر کمی و کیفی را در ساختار تولید ناخالص داخلی رقم بزند. تراز تجاری، توزیع ثروت بین قشرهای مختلف، اشتغالزایی و… از جمله تحولات دیگر است که باید در این بحث مد نظر قرار بگیرد. نقش صنعت فولاد در بسیاری از این شاخصه‌ها نقشی اساسی است که اولین شاخص در توسعه اقتصادی مطرح بوده تولید ناخالص داخلی است. امروز فولاد مبارکه دارای سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص ملی (GDP) است و در عین حال شاهد سهم ۱۷ درصدی صنعت فولاد در تولید ناخالص ملی در بخش صنعت و ۵.۵ درصدی در کل این میزان هستیم. این در حالی است که هم کشورهای توسعه یافته و هم کشورهای در حال توسعه از رشد صنعت فولاد، فروگذاری نمی‌کنند و کشورهایی نظیر چین به عنوان اولین تولید کننده فولاد در دنیا و هند به عنوان دومین بازیگر صنعت فولاد که در بسیاری از شاخص‌های کمی ممتازند در زمینه فولاد نیز بسیار فعال هستند و محوریت رشد صنعت فولاد خود را حفظ نموده و به سرعت در صنعت فولاد رشد پیدا کرده که این رشد باعث پیوستن آن‌ها به جرگه کشورهای توسعه‌یافته شده است.

طیب‌نیا افزود: کشورهای دیگر نظیر برزیل، ترکیه و کره جنوبی نیز به همین صورت هستند. صنعت فولاد بخش مهمی از GDP کشورهای مختلف را محقق می‌کند که در کشور ما نیز به همین صورت است و تولید فولاد ارتباطی قابل توجه با تولید ناخالص داخلی دارد که همه اتفاقات باعث شده تا ایران در جایگاه دهم تولیدکنندگان فولاد دنیا قرار بگیرد. شاخص دیگر، شاخص‌های تجاری است که پیشی گرفتن صادرات بر واردات جزء شاخص‌های مهم در این زمینه است و به طور مثال چیزی حدود ۱۴ درصد از صادرات کشور که معادل ۱۰.۵ میلیون تن فولاد است از همین بخش مهم تأمین می‌شود که این میزان برابر با حدود ۳۰ درصد از ظرفیت تولید فولاد کشور است. صنعت فولاد  برنامه‌ریزی صادرات ۲۰ میلیون تنی فولاد در افق ۱۴۰۴ را دارد که این هدف در تحقق اقتصاد غیر نفتی نقشی محوری خواهد داشت و این موضوع نشان می‌دهد ساختار صنعت فولاد به‌درستی شکل گرفته است. البته این اتفاق نیاز به ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها و رعایت الزاماتی دارد که رسیدن این هدف را برای نیل به اقتصادی جدا از نفت هموار می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: علاوه براین شاخص اشتغال‌زایی زنجیره فولاد نیز از اهمیت خاصی برخوردار است چون چیزی حدود ۲ میلیون نفر از اشتغال کشور که حدود ۹ درصد از کل میزان آن را در بر داشته به صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط صنعت فولاد ایجاد شده و به طور مثال در فولاد مبارکه چیزی حدود ۳۵۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم را ایجاد کرده است.

چاپ در شماره ی۱۲۷۷روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۰

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور