لزوم کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب برای گذر از تابستان

مشهد-میرشکار،خبرنگاریادگارامروز-مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: امسال نیازمند کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب توسط مردم در مشهد هستیم تا تابستان را پشت سر گذاشته و آورده جدیدی وارد سد‌ها شود.

حسین اسماعیلیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در خصوص وضعیت مصرف آب در مشهد و اقدامات شرکت آبفای مشهد برای گذر از پیک مصرف در تابستان پیش‌رو، گفت امسال خراسان رضوی کمترین نسبت بارندگی را در بین استان‌های کشور را داشته و شرایط شهرستان مشهد حتی نسبت به متوسط استان هم وخیم‌تر است. تاکنون در سال آبی جاری در مشهد ۸۳ میلی‌متر بارندگی داشتیم، اما در شرایط عادی این میزان از بارندگی‌ها حدود ۲۳۰ میلی‌متر بود یعنی حدود ۶۵ درصد کاهش بارندگی نسبت به دوره آماری داریم.

او  افزود: حتی نسبت به سال گذشته که خود سال خشکی بود، میزان بارندگی حدود ۵۵ درصد کاهش داشته است. میزان بارندگی در دو ماه اول سال جاری که معمولا دو ماه پرباران است، ۱۷ میلی‌متر بوده و این عدد در سال گذشته حدود ۲۵ میلی‌متر بود یعنی میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۶۸ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد یا اشاره به اینکه امسال شرایط در مشهد بی سابقه است، ادامه داد: شرایط از این جهت بی‌سابقه است که ۳ سال خشکسالی پیاپی را پشت سر گذاشته‌ایم و شرایط هر سال از سال قبل از آن نیز بدتر بوده است. بخش عمده‌ای از آب کلانشهر مشهد از طریق سد‌ها و منابع آب سطحی تامین می‌شود، اما در سال جاری آب چندانی وارد سد‌های استان نشده است.

اسماعیلیان  بیان کرد: در مجموع حجم آب سد‌های استان نسبت به سال گذشته حدود ۵۵ درصد کاهش داشته است. ذخیره آب سد‎های استان به طور میانگین کمتر از ۱۳ درصد ظرفیت است.

او تصریح کرد: اقداماتی از سال گذشته جهت جبران کمبود آب صورت گرفته، اما بخش قابل توجهی از این موضوع باید از طریق مدیریت منابع مصرف صورت بگیرد. تاکید می‌کنیم که سال جاری، سال خاص و ویژه‌ای است و مردم باید بدانند که با کمبود آب مواجه هستیم و حتما باید ملاحظات مدیریت مصرف را رعایت کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: امسال  نیازمند کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب توسط مردم هستیم تا تابستان را پشت سر گذاشته و آورده جدیدی وارد سد‌ها شود. این کار شدنی بوده و بر اساس شاخص‌ها و استاندارد‌هایی که تعریف شده در شرایط کم‌آبی و خشکسالی به راحتی می‌شود با حفظ سلامت و بهداشت مردم، مصرف آب را کاهش داد.

اسماعیلیان با بیان اینکه میزان مصرف آب در دو ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل در مشهد ۳ درصد افزایش داشته است، بیان کرد: مصرف سرانه آب بر اساس استاندارد در شرایط خاص برای هر نفر باید ۷۰ لیتر در شبانه روز باشد که عدد فعلی در مشهد حدود ۱۲۰ تا ۱۲۵ لیتر است. هر کولر در مشهد به صورت متوسط در یک ساعت از شبانه روز حدود ۱۸ لیتر آب مصرف می‌کند یعنی اگر یک کولر در شبانه روز ۱۲ ساعت روشن باشد، حدود ۲۵۰ لیتر یعنی اندازه دو نفر در شبانه روز آب مصرف می‌کند.

چاپ در شماره ی ۱۲۶۸روزنامه ی” یادگار امروز” مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۷

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور