آبشار نوژیان خرم آباد؛

غرش آب میان جنگل

آبشار نوژیان خرم آباد با ارتفاعی در حدود ۹۵ متر جزو بلندترین آبشارهای ایران است. عظمت آبشار و نواحی اطراف آن و گیاهان دارویی متنوعی که این منطقه را پوشانده اند از جاذبه های این آبشار به شمار می رود.

 آدرس آبشار نوژیان کجاست

آبشار زیبای نوژیان در ۳۸ کیلومتری کمربندی خرم‌آباد و میان دو کوه تاف لرستان و هشت پهلو در نزدیکی روستای نوژیان قرار گرفته است.  ارتفاع کوه تاف در حدود صد متر بوده و در منطقه نوژیان لرستان قرار دارد.

 آشنایی با آبشار نوژیان

آبشار نوژیان با ۹۵ متر ارتفاع بلندترین آبشار استان لرستان و جزو آبشارهای بلند ایران می‌باشد. عظمت این آبشار به حدی است که در بازدید از آن مبهوت بزرگی و صلابت این آبشار زیبا خواهید شد. آب آبشار نوژیان از چشمه‌های بالادست آن تامین می‌شود و در بیشترین حالت خود عرضی برابر با ۵ متر دارد. در ادامه آب آبشار با آب رودخانه‌ کوچکی که در کنار آن جریان دارد ادغام شده و همگی به رود بزرگ سزار می‌ریزند. آب‌های این منطقه در ردیف بهترین آب‌ها برای پرورش ماهی‌هایی مثل قزل آلا هستند برای همین هم هست که کمی پایین‌تر از آبشار، حوضچه‌های مختلفی برای پرورش ماهی‌ها می‌بینید.

منطقه اطراف آبشار پوشیده از گیاهان دارویی و جنگلی ست و این گیاهان به حدی معروف هستند و طرفدار دارند که خیلی‌ها تنها دلیل بازدید از این آبشار را همین گیاهان دارویی می‌دانند. آبشار نوژیان به آبشارهای وارک و هفت چشمه گریت نزدیک است و بعد از دیدن نوژیان می‌توانید به آنجا نیز سری بزنید. آبشار نوژیان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

گشت در اطراف آبشار گردشگران عاشق طبیعت بسیار روح‌نواز و دل انگیز است. شما در اطراف آبشار نوژیان می‌توانید در کنار آب نشسته و خلوت کنید.

معنی نوژیان

نوژیان به معنای آب زنده است و دلیل نام‌گذاری این آبشار به این نام آن است که آبشار نوژیان در بهار که چشمه‌های اطراف پرآب هستند، بیشترین پهنا را دارد و موقع خشکسالی کم‌جان شده و باریکتر می‌شود. این تغییر عرض آبشار با کم و زیاد شدن آب آن حس زنده بودن آبشار را می‌دهد و به همین علت به آن نوژیان می‌گویند.

 امکانات رفاهی اطراف آبشار نوژیان

با اینکه آبشار نوژیان آبشاری مرتفع و معروف است اما سعی شده است تا حد امکان محیط اطراف آبشار بکر و دست نخورده باقی بماند لذا در اطراف آبشار امکانات رفاهی فراوانی وجود ندارد. سرویس بهداشتی و پارکینگ تنها امکانات آبشار است و برای استفاده از پارکینگ باید هزینه پرداخت کنید. همچنین از پارکینگ تا آبشار مسافت زیادی ندارد و سنگ فرش شده است و همه از جمله افراد سالمند نیز می‌توانند از این آبشار دیدن کنند. لازم به ذکر است در منطقه اطراف آبشار آنتن‌دهی بسیار ضعیف است.

بهترین زمان دیدن آبشار نوژیان

بهترین زمان برای سفر به این منطقه، دو فصل بهار و تابستان است؛ چراکه آب این آبشار از چشمه‌‌های طبیعی بالادست تأمین می‌شود و به همین علت در بهار پرآب‌تر است؛ اما هرچه به اواخر تابستان نزدیک می‌شویم (به‌خصوص در ایام خشک‌سالی)، از میزان آب و زیبایی این آبشار کاسته خواهد شد و گاهی اوقات هم به‌کلی به خواب زمستانی فرو می‌رود.

نکات قابل‌توجه قبل از سفر

توجه داشته باشید که آبشار نوژیان و گردشگاه جنگلی آن فاقد هرگونه امکانات رفاهی مثل رستوران و فروشگاه است؛ پس مانند سفرهای کوهستانی، همه خوراکی‌ها و وسایل لازم را با خودتان ببرید.

با اینکه آب آبشار از چشمه‌ها می‌آید و گواراست؛ اما طبق اصول بهداشتی حتما آب تمیز و سالم نیز با خودتان داشته باشید.

نزدیک‌ترین پمپ بنزین از آبشار نوژیان ۴۲ کیلومتر فاصله دارد، پس بررسی کنید که به‌اندازه‌ی یک مسیر ۸۰ کیلومتری (رفت و برگشت) بنزین دارید.

برای افراد ماجراجو و باتجربه که اهل اتراق شبانه در طبیعت هستند، با حفظ نکات ایمنی و محیط‌زیستی،  اقامت در آبشار نوژیان تجربه‌ی دل‌پذیری خواهد بود. البته به‌دلیل امکان وجود حیوانات وحشی بهتر است تنهایی این کار را نکنید.

چاپ در شماره ی ۱۲۶۴روزنامه ی یادگار امروز مورخ۱۴۰۲/۰۳/۰۲

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور