اخذ مجوز اتصال ۳۱۷ روستای لرستان به شبکه اطلاعات

خرم آباد-مهدی نجف وند،خبرنگاریادگارامروز-مدیرکل فناوری اطلاعات استان  لرستان در نشست با اصحاب رسانه گفت: از مجموع هزار و ۵۶۹ روستای بالای ۲۰خانوار استان تعداد ۳۱۷ روستا با مشکل ارتباطی محرز شناسایی شدند که مجوز و اعتبار تمام این روستاها اخذ شد واین موضوع با ایجاد سایت های جدید و ارتقای سایت های موجود به ۴G و ۳G دنبال شد.

مجتبی صارمی ظهار کرد: با توجه به کوهستانی بودن استان و وجود نقاط کور، مجوز احداث هزار و ۵۰ کیلومتر فیبر نوری از وزارت ارتباطات اخذ شده است که در فاز اول ۲۵۵ کیلومتر اجرایی شد و همچنین طرح دسترسی ۸۰درصد منازل مسکونی و کسب و کارها به فیبر نوری در دست اجرا است که به منزله زیرساخت شهر هوشمند محسوب می شود و در یک برنامه سه ساله انجام خواهد شد.

وی گفت: بر اساس آمار، اداره ارتباطات و اطلاعات استان ملزم به ایجاد دسترسی حدود ۲۸۰ هزار خانوار شهری به مسیر فیبرنوری است که این خانوارها در استان ، در مناطق شهری ،توسط سه اپراتور دارای مجوز از وزارت ارتباطات،شامل ایرانسل ، آسیاتک و مخابرات استان در حال انجام و کلید خورده که جای تقدیر دارد.

وی افزود: بر اساس قواعد و مقررات در وزارت ارتباطات کلیه پروژه های حوزه شهری به اپراتور های دارای مجوز از وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات ابلاغ می‌شود که این اپراتورها در ۲ حوزه ثابت و همراه اول هستند و حوزه ثابت شرکت های ال سی دی و اپراتور غالب شرکت مخابرات ایران می باشند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان گفت:پروژه های حوزه سایت های شهری و فیبر نوری بسیار مهم و اولویت دار و مورد تاکید رئیس جمهور نیز می باشد که پروژه  درب منازل وکسب و کارها، کلید خورده و ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ۸۰ درصد خانوارهای شهری را به آن متصل می کند.

وی افزود:  در بسیاری از شهرها مخابرات استان پروژه اف ای تی سی را آغاز کرده و در شهرستان دورود نیز آسیاتک ۲۰ کیلومتر حفاری فیبر نوری را انجام داده و در شهرهای استان به نوبت کار اجرای این پرووژه انجام می‌شود.

صارمی بزرگترین مزیت این پروژه را ایجاد زیرساخت اصلی و شهر هوشمند دانست و یادآورشد: با اجرای این طرح ،حداقل طی سه دهه آینده در حوزه ارتباطات ثابت با توجه به پیشرفت های علمی ،استان بیمه خواهد شد که این یک برنامه سه ساله است و تا سال ۱۴۰۴ باید اجرا شود.

وی به حوزه روستایی اشاره کرد وافزود:بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در استان حدود یک هزار و۳۶۹ روستاهای بالای ۲۰ خانوار بودند که با توجه به طرح وزارت ارتباطات، باید به شبکه ملی اطلاعات متصل می شدند که وضعیت آنها با ویژگی مورد نظر،بررسی میدانی شد.

وی افزود: حدود ۳۱۷ روستا دارای مشکل ارتباطی در لرستان بودند که با جانمایی سایت های جدید توسط اپراتورها و مشخص شدن لوکیشن ها و با پیگیری های لازم از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ،مجوز و اعتبار لازم برای اجرای سایت جدید در این روستاها اخذشد.

صارمی یادآورشد:در حوزه توسعه روستایی، ارتقا سایت های موجود از توجی به تری جی به اپراتور های همراه اول و ایرانسل اعلام شد و تا پایان سال گذشته،  ۹۲ روستای استان، به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند وحوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان به ویژه در زندگی امروزی ، در کلیه ابعاد بسیار تاثیر گذار است و این نقش در مواقع بحرانی نمود بیشتری پیدا می‌کند.

وی یادآورشد: به عنوان مثال در بحران کرونا ،تمام مباحث آموزشی و فعالیت های حضوری اداره های استان به صورت غیر حضوری  و آنلاین شد که مجموعه ارتباطات لرستان تنها در حوزه آموزش در کمتر از ۲ماه حدود ۲هزار و۳۰۰ مدرسه را به شبکه ملی اطلاعات متصل کرد.

وی به فعالیت‌های حوزه اطلاعات در سیل سال ۱۳۹۸ در لرستان اشاره کرد وافزود: ارتباط شهرستان پلدختر در بستر فیبر نوری در این بحران که از کوهدشت به پلدختر می‌رفت با تخریب پل بابازید به طور کامل قطع شد.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان گفت:این  مساله مشکلات عدیده‌ای برای مردم در پلدختر ایجاد کرد که طی یکی ۲ سال ،۲  پروژه جایگزین برای فیبر نوری دراین شهرستان، با هزینه بسیار بالا تعریف شد واکنون یکی از این پروژه‌ها در مراحل افتتاح و دیگری حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

چاپ در شماره ی ۱۲۶۵روزنامه ی یادگار امروز مورخ۱۴۰۲/۰۳/۰۳

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور