بومی‌سازی سامانه کنترل نظارتی و جمع‌آوری داده‌ها (SCADA) در شرکت فولاد مبارکه

اصفهان-مریم مومنی،خبرنگاریادگارامروز-با بومی‌سازی سامانه کنترل نظارتی و جمع‌آوری داده‌ها (SCADA) علاوه بر فولاد مبارکه، اغلب دیگر صنایع کشور از واردات این سامانه بی‌نیاز شدند.

به گزارش خبرنگار فولاد، جواد ابراهیم‌نژاد، کارشناس طراحی برق، اتوماسیون، الکترونیک و مخابرات واحد مهندسی کارخانه فولاد مبارکه و مسئول اجرای این پروژه ضمن اعلام این خبر گفت: سامانه کنترل نظارتی و جمع‌آوری داده که به‌اختصار اسکادا (Supervisory Control and Data Acquisition) نامیده می‌شود، مجموعه‌ای از بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که امکان نظارت و کنترل فرایندهای صنعتی را فراهم می‌سازد و همواره در صنایع بزرگی مثل برق، گاز، آب، حمل‌ونقل، نظامی و… یکی از اساسی‌ترین سیستم‌های کنترل، نظارت، تحلیل و پایش داده‌ها به شمار می‌آید. این سامانه از تکنولوژی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری زیادی برخوردار است و بهترین محصولات در این حوزه، مربوط به شرکت‌های Siemens، GE،ABB،PSI  و… است.

وی با اشاره به اینکه همه این سازندگان به‌دلیل تحریم، از فروش محصولات به‌روز خود به فولاد مبارکه امتناع می‌ورزیدند و در صورت تحویل نیز دانش فنی مربوطه را در حد اپراتوری سیستم منتقل می‌کردند، تصریح کرد: این امر تبعات سنگینی در زمان بهره‌برداری و نگهداری دربرداشت؛ همان‌طور که در تجارب قبلی، اسکادای نصب‌شده مربوط به شرکت زیمنس، به‌دلیل عدم تحویل نسخه نصبی و همچنین عدم پشتیبانی فنی سازنده، به چند حادثه منجر به توقف و خسارت مالی نواحی تولیدی انجامید. با اتکا به تجربه چندین‌ساله نگهداری و تعمیرات سیستم‌های قدیمی و دانش فنی شکل‌گرفته در فولاد مبارکه، اعم از مهندسی کارخانه و ناحیه انرژی و سیالات، پس از بررسی حدوداً چهارساله سیستم‌های خارجی و داخلی در دسترس، تصمیم بر این شد که سیستم اسکادا با تکیه‌بر دانش داخلی و با مشارکت متخصصان شرکت ایریسا و فولاد مبارکه بومی‌سازی گردد.

کارشناس طراحی برق، اتوماسیون، الکترونیک و مخابرات واحد مهندسی کارخانه فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: با حمایت مدیران و مسئولین مربوطه، پس از طی مذاکرات فنی و قراردادی مفصل و مشخص ساختن چارچوب اصلی نیازها و موارد فنی، قرارداد این پروژه در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ تحت نظارت مدیریت مهندسی کارخانه، ابلاغ و در آبان ماه ۱۴۰۱ با صرفه‌جویی بالغ‌بر ۴ میلیون یورویی، تحویل موقت گردید.

ابراهیم‌نژاد افزود: سایر واحدهای هلدینگ فولاد مبارکه نیز به این محصول خصوصاً در سطح مدیریت انرژی (آب، برق، گاز) و همچنین مانیتورینگ و نظارت خطوط تولید و پشتیبانی نیاز دارند؛ ازاین‌رو آمادگی مشاوره فنی و همکاری در نصب و راه‌اندازی آن توسط تیم فنی فولاد مبارکه (ناحیه انرژی و سیالات، مهندسی کارخانه و شرکت ایریسا) وجود دارد. ضمن اینکه به‌دلیل سرمایه‌گذاری اولیه صورت‌گرفته جهت تولید این محصول، انجام موفقیت‌آمیز تست‌های سرد و گرم، تجربه موفق در بهره‌برداری از سیستم، کاهش هزینه‌ها و اطمینان حداکثری، امکان به‌کارگیری سیستم بومی‌سازی‌شده در سایر واحدهای هلدینگ و حتی سایر صنایع کشور نیز میسر است که البته در این راستا، ایجاد کارگروهی متشکل از اعضای پروژه و نمایندگان هلدینگ فولاد مبارکه می‌تواند راه‌گشا باشد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور