عضو کمیسیون آموزش مجلس:
از ابتدای تصویب مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و تغییر در تاثیر سهم معدل دبیرستان در سرنوشت علمی دانش آموزان پشت کنکوری، حواشی متعددی ایجاد شده است؛ زمانی سهم کنکور در ارزیابی علمی دانشآموزان ۱۰۰ درصد بود و حالا با تغییراتی که به مرور و طی سالها ایجاد شده، این تغییر سهم به ۴۰ درصد کاهش یافته است. بر این اساس، سهم سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور در نتیجه نهایی آزمون ۶۰ درصد خواهد بود که از طریق معدل سه سال آخر دبیرستان آنها احصا میشود. اما سوال این است که در حالی که تنوع مدارس ما زیاد است، کیفیت امکانات آموزشی به معنای واقعی و به صورت گسترده در کل کشور، یکسان نیست، معدل داوطلبانی که در شرایطی نابرابر درس خواندهاند، چطور میتواند ۶۰ درصد از سهم قبولی آنها در آزمون ورود به دانشگاه را در بربگیرد؟ آیا تا زمانی که برابری مطلوب آموزشی شکل نگرفته، این شکل از ارزیابی علمی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه منافاتی با مقوله عدالت آموزشی ندارد؟ در پاسخ به این پرسش «احمدحسین فلاحی» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توضیح داد: « اینکه شرط معدل برای ورود به دانشگاه سهم بیشتری از یک آزمون سهساعته تحت عنوان کنکور پیدا میکند، اتفاق بدی نیست. از نگاه ما اتفاقا شرط معدل برای ورود به دانشگاه به نفع آن دسته دانش آموزانی است که در مدارس عادی درس خوانده و شاید معلمان خیلی خوبی هم نداشته اند. ارزیابی آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور این است که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شرط معدل در راهیابی به دانشگاه، اثرات مثبتی در رشد مدارس داشته و همچنین کسانی که در این نوع مدارس درس خوانده اند، به این دلیل که دروس عمومی را بهتر میخوانند، معدلهای بهتری هم کسب میکنند. ۸۵ درصد کیفیت مدارس به اهمیت یافتن شرط معدل در کنکور بستگی دارد و مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی باعث افزایش کیفیت مدارس میشود. آنچه به کمیسیون آموزش گزارش داده اند، بحث کنکور حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد در افزایش کیفیت مدرسهها اثر داشته است. آموزش و پرورش هم اصرار دارد به همین شیوه جدید پیش برویم و از سوی دیگر ارزیابیهای سازمان سنجش نیز در همین مرحله نشان میدهد تلاش بیشتر دانش آموزان در مدرسه و اهمیت یافتن کسب معدل بالاتر، یک اقدام مثبت است و در رشد مدارس و کیفیت دانش آموزان اثرات خوبی دارد.در کمیسیون آموزش نیز ما برگزاری دو نوبت کنکور در سال را تایید میکنیم و تصمیمگیری در خصوص درصد تاثیر قطعی یا مثبت معدل در کنکور را برعهده شورای سنجش گذاشتهایم ». وی ضمن اشاره به اینکه همه معلمان ما اینطور نیستند که به مدارس بهتری برای تدریس بروند و در پی این اقدام مدارس عادی از معلمان با کیفیت خالی شوند، گفت: «بحث اصلی این است که کیفیت مدارس دولتی را به معنای واقعی بالا ببریم. اگر بخواهیم حق آنهایی که حقیقتا برای تحصیل تلاش میکنند و به موسسات کنکوری نمیروند که آنجا فقط تست زنی یاد بگیرند نه علم، را ضایع نکنیم، باید مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرا کنیم. لازم است روش کنکور را به قبل از سال ۵۰ برگردانیم؛ در سال ۴۸ سوالات کنکور تستی نبود بلکه به شکل تشریحی بود. ما باید این نوع کنکور را احیا کنیم. در این روش سرآمدان دانش آموزی و استعدادهای برتر نیز در قالب سوالات تشریحی بهتر شناسایی میشوند».
چاپ در شماره ی ۱۲۶۱روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
دیدگاه ها