43 درصد از تصادفی‌ها در بیمارستان جان می دهند؛

مرگ اجباری

(صحرا ثابت قدم/ یادگار امروز)

یکی از مواردی که پلیس راهور درباره آن بارها متذکر شده است، بحث مجهز نبودن برخی از بیمارستان ها به بخش «تروما» است. تروما به بخشی از بیمارستان‌ها گفته می‌شود که در آن به بیماران اورژانسی یا تصادفی خدماتی در راستای تشخیص اولیه و صحیح بیماری یا آسیب وارده ارائه داده می‌شود، همین عامل باعث شده است درصد قابل‌توجهی از افراد سانحه‌دیده در تصادفات جاده‌ای پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست بدهند!

سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور در این زمینه گفت: ۴۳ درصد از فوتی‌های تصادفات، در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند و آن هم به این دلیل است که برخی از بیمارستان‌ها به بخش “تروما” مجهز نیستند!. گزارش‌های مأموران بیمه نیز این موضوع را تأیید کرده است. به‌گفته آنها، اکثر تصادفی‌ها در بیمارستان، به‌دلیل خونریزی داخلی یا ضربه به سر (عدم‌تشخیص این موضوع توسط بیمارستان)، جان خود را از دست می‌دهند.

 

خودروسازان هم باید دیه پرداخت کنند

عدم‌توجه به «تکمیل و بروزرسانی تجهیزات بیمارستانی توسط وزارت بهداشت» به‌ویژه در بخش مربوط به تروما در حالی است که به‌گفته سردار هادیانفر، وزارت بهداشت سالانه ۱۰هزار میلیارد تومان بابت رسیدگی به مصدومان تصادفات دریافت می‌کند تا بهترین خدمات را بدون دریافت هزینه به آنها ارائه دهد. لازم به ذکر است بخش عمده‌ای از فوتی‌های تصادف، در صحنه تصادف، جان خود را از دست می‌دهند؛ آمارها نشان می‌دهد ۵۱ درصد فوتی‌ها در صحنه و ۶ درصد حین انتقال مصدوم به بیمارستان و ۴۳ درصد در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

اینکه چگونه می‌توانیم میزان فوتی‌ها در صحنه را کاهش دهیم،‌ موضوعی است که باید مسئولان امر بیشتر به آن بپردازند و دلایل وقوع آن را بررسی کنند. به‌گفته مسئولان فراجا، نا ایمن‌بودن «خودروها» و «نقاط حادثه‌خیز» دو دلیل اصلی است که هنگام تصادفات، منجر به فوت سرنشینان خودرو می‌شود البته نکته‌ای که نباید از آن غفلت کرد این است که از میان این دو دلیلی که مرگ سرنشینان خودرو را رقم می‌زند، عامل “ناایمن‌بودن خودروهای تولید داخل” نقشی بسیار پررنگ‌تر را دارد چرا که در صورت ایمن‌بودن خودرو حتی اگر مسیری جزء نقاط حادثه‌خیز محسوب و منجر به سانحه برای خودرو شود، ایمنی خودرو به‌تنهایی می‌تواند مانع از مرگ سرنشینان خودروی سانحه‌دیده شود.

البته جان‌باختن ۶ درصد از مصدومان تصادفات در حین انتقال به بیمارستان‌ها هم نکته حائز اهمیتی است که با تأمین بالگرد (از سوی وزارت بهداشت، اورژانس و دیگر بخش‌های مربوطه) می‌توان این عدد را کاهش داد، چراکه اغلب این مصدومان به‌خاطر دیر رسیدن به مراکز درمانی (طولانی بودن دسترسی به مراکز درمانی در جاده‌های طولانی) جان خود را از دست می‌دهند.

 

 

کم‌توجهی برخی از دستگاه‌ها به اسقاط خودرو

سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه متاسفانه چند سالی است که در کشور شاهد کم توجهی از سوی برخی از دستگاه های مرتبط با اسقاط خودرو بوده‌ایم، گفت: برابر با استانداردهای روز دنیا، برای هر نوع وسیله نقلیه، یک سن فرسودگی مشخص شده است که این عدد نشان دهنده طول عمر سلامت فنی و ظاهری خودروهاست. این عدد در کشور ما برای خودروهای شخصی ۱۵ سال، کامیون، تریلی و نظایر آن ۱۶ سال و موتورسیکلت‌ها نیز ۱۲ سال تعیین شده بود، که متاسفانه با رای دیوان عدالت اداری این مصوبه حذف و جای آن را مرز سن فرسودگی گرفت.

جانشین رئیس پلیس راهور در ادامه خاطر نشان کرد: حذف مصوبه تعیین سن فرسودگی خودرو باعث شد به تمامی وسایل نقلیه اعم از وسایل نقلیه سبک و سنگین اجازه داده شود تا مادامی که می‌توانند معاینه فنی دریافت کنند اجازه تردد درون معابر و جاده‌های کشور را نیز داشته باشند. لذا در این خصوص موضوعی که قابل توجه قرار گرفت این بود که ما شاهد افزایش آمار تصادفات به علت ایمنی پایین و نقص خودرو بودیم. همچنین اسقاط خودرو را کاملا متوقت شد، در این شرایط وقتی سالیانه خودروهای نو  به چرخه ترافیک افزوده می‌شود و خروجی چندانی هم نداریم، باید منتظر پدیده انباشتگی خودرو در جاده های کشور باشیم.

 

۳۱ درصد کل وسایل نقلیه کشور بالای سن فرسودگی

حسینی افزود: همانطور که گفته شد سن فرسودگی در خودروها متفاوت بوده و آمارها نشان می دهد در حال حاضر ۳۱ درصد از کل وسایل نقلیه در کشور بالاتر از سن فرسودگی خودشان هستند، هم اکنون ۹۱ درصد از موتوسیکلت های کشور کاملا فرسوده بوده و همچنین وسایل نقلیه سنگین رقمی بالای ۴۸ درصد فرسودگی را به خود اختصاص داده‌اند و تمامی این وسایل نقلیه با داشتن یک برگه مجوز معاینه فنی در حال تردد درون جاده های کشور هستند.

وی با تاکید مجدد بر ضرورت توجه ویژه نسبت به سن فرسودگی وسایل نقلیه به خصوص خودروهای سنگین حامل بار و مسافر، اظهار کرد: خوشبختانه در ماه گذشته آیین نامه سامانه سپهتن یا همان سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان بین جاده‌ای طی یک توافق چهار جانبه فی ما بین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، پلیس راهور، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای امضا شد و این سامانه رسما شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر اتوبوس های اسکانیا به وسیله شرکت عقاب افشان به این سیستم مجهز شده‌اند.

حسینی اساس کار این سامانه را نظارت دقیق‌تر و مداوم در خصوص اطلاعات ثبت شده وسایل نقلیه سنگین حامل بار و مسافر اعلام کرد و افزود: در این سامانه تمامی موارد تعریف شده مانند گواهینامه راننده، بیمه نامه و معاینه فنی وسایل نقلیه ثبت و به پلیس راهور این اختیار را می‌دهد تا با نظارت بیشتر و دریافت سریع اطلاعات وسیله نقلیه و همچنین در صورت مواجهه با هرگونه نواقصی در اطلاعات قید شده از جمله معاینه فنی مانند سلامت سیستم موتوری، برقی، ترمز و … اجازه صدور معاینه فنی را نداده و از تردد آنها در جاده‌های کشور جلوگیری کند.

وی با اعلام پیش بینی ۵۰ درصدی ثبت وسایل نقلیه سنگین در سامانه سپهتن تا پایان سال جاری، ادامه داد:حدود ۳۶۸ هزار کامیون، تریلی و تانکر در کشور در حال تردد هستند که باید هر چه سریع تر به این سامانه مجهز شده تا این پس بتوانیم شاهد کاهش آمار تصادفات، تسهیل در ترددها، کاهش جانباختگان و مجروحان سوانح رانندگی بوده و همچنین بررسی دقیق تری در خصوص علل تصادفات جاده را داشته باشم.

 

افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی ۷ جریمه رانندگی

از طرفی افزایش مبالغ جرائم رانندگی موضوعی است که پلیس راهنمایی و رانندگی به دلیل بازدارنده نبودن این جرائم مطرح کرده و  از دستگاه‌های مسئول پیگیری می‌کند.پلیس معتقد است اگر مبلغ برخی از جرائم خطرساز رانندگی افزایش پیدا کند، این موضوع می‌تواند به کاهش تصادفات و کاهش تلفات جانی هم کمک کند.

جانشین پلیس راهور در این باره با تاکید بر اینکه جرائم رانندگی در حال حاضر به هیچ عنوان بازدارنده نیست، گفت: از وزارت دادگستری خواسته‌ایم تا مبلغ ۷ تخلف از ۱۲۰ تخلفی که برای آنها کد جریمه وجود دارد، بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند.

وی افزود: سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ و مخدوشی پلاک از جمله تخلفاتی هستند که پلیس پیشنهاد داده است تا مبلغ جریمه این تخلفات را به بیش از یک میلیون تومان افزایش دهد.

گفتنی است؛ با مطرح شدن افزایش مبلغ جرائم رانندگی این ظن ایجاد می‌شود که شاید برخی از ماموران پلیس بخواهند از این موضوع سوءاستفاده کنند و عایدی از موضوع داشته باشند؛ اما سردار حسینی معتقد است که پلیس به سمتی می‌رود که نقش عامل انسانی را از ثبت تخلفات رانندگی کم کند البته افراد می‌توانند تخلفات ماموران پلیس به را به سامانه ۱۹۷ اطلاع دهند تا با مامور متخلف برخورد شود.

 

(چاپ در شماره‌‌ی ۱۲۵۶ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور