سحری؛ وعده پر اهمیت روزه‌داران

(سروناز علی عسگری/ کارشناس تغذیه و رژیم درمانی)

وعده سحری برای روزه‌داران بسیار مهم است، این در حالیست که بسیاری از افراد می‌گویند ما عادت به خوردن سحری نداریم یا برخی دیگر چاق هستند و  به  علت رژیم غذایی و برای لاغر شدن سحری نمی‌خورند. اما باید بگویم که نخوردن سحری بسیار کار اشتباهی است. زیرا حذف این وعده ارزشمند سوخت و ساز بدن را پایین می‌آورد و موجب گرسنگی طولانی مدت می‌شود و برای لاغری به صورت معکوس عمل می‌کند.

همچنین برای دچار نشدن به اضافه وزن در ایام ماه رمضان توصیه می‌شود از وعده سحری استفاده شود. وعده سحری باید مانند وعده نهار باشد. در سحری باید بیشتر از غلات و کربوهیدرات استفاده شود و از مصرف غذاهای شیرین و چرب خودداری شود. پلو و خورشت کم چرب و غذاهای نانی بهترین گزینه برای سحری است. البته تا یک ساعت بعداز صرف سحری از خوابیدن خودداری کنید. از طرفی بسیاری از افراد فکر می‌کنند که اگر در وعده سحری پرخوری کنند در طول روز کمتر دچار گرسنگی می‌شوند. اما باید بگویم که این طرز فکر کاملاً اشتباه است. در این وعده غذایی نباید زیاده‌روی کرده  و کل حجم معده پر شود. بلکه باید به مقداری غذا مصرف شود که فرد احساس سیری کند اما مقداری سر معده خالی باشد.

همچنین وعده افطار مانند وعده صبحانه است و باید با نوشیدنی‌های گرم و ولرم روزه باز شود. شیرگرم، آب‌ولرم، چای کم‌رنگ و یا غذاهای گرمی مانند حلیم، آش و شله‌زرد بهترین گزینه برای شروع افطار هستند. همچنین افرادی که قصد کاهش وزن دارند بهتر است در این وعده از غذاها و خوراکی‌های چرب استفاده نکنند. برای جلوگیری از اختلال خواب در این ایام توصیه می‌شود از مصرف غذاهای چرب و شیرین در وعده شام خودداری و از سبزیجات در کنار غذا استفاده شود. همچنین لازم به ذکر است که در وعده افطار هم مانند سحری از پرخوری جلوگیری و کمی بر سر معده جای خالی گذاشته شود.

 

(چاپ در شماره‌‌ی ۱۲۳۱ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۲۱ فروردین ۱۴۰۲)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور