کارشناسان در مورد وضعیت بازار در سال جاری چه می گویند؟

پیش بینی سخت بازار مسکن

بازار مسکن در هفته های پایانی سال گذشته در حالی در واکنش به ریزش نرخ ارز دچار رکود و ثبات قیمت ها شد که این روزها تحلیل برخی کارشناسان نشان می دهد امسال باید در انتظار رشد قیمت به اندازه تورم بود. بازار مسکن شهر تهران در واکنش به ریزش سریالی نرخ ارز در سال گذشته دچار رکود شد و برخی تصور می کردند که قیمت مسکن به واسطه این ریزش می تواند کاهشی شود. اما آگاهان و فعالان بازار این کاهش قیمت را منوط به این دانستند که افت نرخ ارز ادامه دار و مستمر باشد. به هر صورت بازار مسکن سال پرفراز و نشیبی را در سال ۱۴۰۱ سپری کرد و اگر چه هنوز این بازار خود را با متغیرهای سیاسی و اقتصادی تطبیق نداده است اما به هر سوی به نظر می رسد امسال هم سال پر فراز و نشیبی را پشت سر بگذارد.

فعالان بازار مسکن و کارشناسان اقتصاد مسکن معتقد هستند متغیرهایی سیاسی و اقتصادی از اردیبهشت ماه سمت و سوی قیمت و بازار املاک را مشخص می کند و از هم اکنون رفتن به پیشواز پیش بینی و تحلیل بازار مسکن کمی سخت و دشوار است. بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ تحت تاثیر برخی عوامل همچون اصلاح نظام یارانه‌ای، نوسانات نرخ ارز، اوضاع سیاسی و بین الملل و در نهایت رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی نوسانات و روند رو به رشد قیمت ها را سپری کرد به طوری که متوسط قیمت مسکن از ۳۶ میلیون تومان ابتدای سال به بیش از ۵۲ میلیون تومان در پایان سال رسید. اواخر پارسال قیمت مسکن در تهران با رشد ۶۶ درصد طی یک سال به متری ۵۲ میلیون تومان رسید. این در حالی است که سه ماهه پایانی سال به دلیل انتظارات تورمی، معاملات مسکن رونق گرفت؛ معاملاتی که عمدتا نه از نوع مصرفی بلکه از نوع سرمایه‌گذاری بود.

برخی از املاکی های سطح شهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه از اکنون نمی توان در خصوص میزان رشد قیمت مسکن در ماه های بهار و تابستان ارائه کرد، می گویند: هنوز مردم در تعطیلات به سر می برند و اگر هم متقاضی خرید و فروش مسکن وجود داشته باشد باید گفت که هنوز قیمت ها به قول املاکی ها در نیامده است.

امیررضا احمدی یکی از املاکی های میدان ولیعصر می گوید: برخی از مشاوران املاک هنوز در تعطیلات به سر می‌برند و تعداد بنگاه های املاک فعال در سطح شهر بسیار اندک هستند. هر چند اگر متقاضیان مسکن قصد خرید و فروش مسکن داشته باشند با مراجعه به دفاتر املاک این اقدام امکان پذیر و انجام شدنی است اما به هر صورت هنوز قیمت ها تعیین نشده است و اگر بخواهیم با قاطعیت در مورد میزان افزایش قیمت ها صحبت کنیم باید عنوان کنیم که قیمت مسکن به اندازه تورم عمومی رشد خواهد کرد و کاهشی در کار نیست.

او با بیان اینکه بازار مسکن در فروردین ماه سالهاست که کساد است و مربوط به امسال و یا پارسال نمی شود ادامه داد: رشد نرخ ارز در اواخر سال گذشته باعث شد تا قیمت نهاده های ساختمانی به شکل باور نکردنی رشد کند. وقتی انبوه سازان و سازندگان مسکن با این شرایط مواجه شدند قطعا تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده و قیمت نهایی مسکن گذاشت. حال باید منتظر ماند و دید که آیا تورم عمومی در سال جاری به چه میزان خواهد بود.

این مشاور املاک معتقد است که مسکن اگر به اندازه تورم رشد کند می تواند خوشحال کننده باشد. هر چند ما معتقد هستیم مسکن به اندازه سایر کالاها رشد قیمت نداشته است. برخی از کارشناسان و تحلیلگران معتقد هستند که سهم بالای مسکن در سبد خانوار است که باعث می شود تصور شود مسکن نسبت به سایر کالاها رشد بیشتری داشته و بسیار گران شده است.

حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران می گوید: کاهش تولید مسکن به یک سوم باعث شده تا تقاضا از عرضه مسکن به شکل قابل توجهی پیشی بگیرد بنابراین باید اذعان کرد که هنوز مسکن رشد قیمت نداشته است.

او با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی تورم ۴۰ درصدی شده و به نظر می رسد تورم باید فراتر از این عدد باشد تاکید می کند: باید پذیرفت که مسکن هنوز خود را به قیمت دلار ۵۰ هزار تومان نرسانده است. باید تصور بر این شود که چون خرید یک واحد مسکونی در سبد هزینه خانوار بسیار بالا است و سنگین است این موضوع جلب توجه می کند.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۲۲۶ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۲)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور