تعامل با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان باید به‌روز باشد

(یدالله دالوند/ رئیس دبیرخانه کمیته نانو وزارت جهاد کشاورزی)

نزدیک به ۱۸ سال می‌شود که فناوری‌های نانو، فعالیت خود را در کشور آغاز کرده‌اند. بیشتر فعالان این عرصه در حوزه نفت، انرژی و سلامت فعالیت گسترده دارند و کشاورزی همواره جزو آن دسته از عرصه‌هایی بوده است که کمتر به آن توجه شده و فعالان نانوفناوری تاکنون فعالیت محدودی داشته‌اند، اما نکته قابل‌توجه این است که در سند دوم ۱۰ ساله نانو به بحث کشاورزی تاکید بیشتری شده است.

وقتی صحبت از کشاورزی و توسعه آن به‌میان می‌آید، باید به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی پرداخت. بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، کمیته راهبردی فناوری نانو در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شد که این مرکز با پیشران علمی بسیار قوی از آذر سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد. باتوجه به این‌که از یک دهه پیش، مجموعه‌هایی از شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی و حتی یک‌سری موسسات و مراکز تحقیقاتی بخش کشاورزی فعالیت‌هایی در زمینه رسوخ دانش و فناوری نانو در حوزه کشاورزی داشته‌اند، وظیفه خود را بر این اساس نهادیم که به تولید علم و عملیاتی کردن آن برسیم.

سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی که یکی از معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی است، در حوزه فناوری نانو، بسته‌بندی، تولید کود و آفت‌کش‌ها فعالیت‌های زیادی دارد؛ مهم‌ترین آن واکسن کووپارس که واکسنی بسیار تاییدشده برای پیشگیری از کرونا بوده است.

به‌دلیل این‌که در طول سال‌ها آمار فعالیت دانش‌بنیان‌ها در امر کشاورزی ثبت نشده بود و نمی‌توان عدد دقیقی را بیان کرد، اما حدود ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم که تنها حدود ۴ درصد در حوزه کشاورزی و از این میزان هم، درصد کمی در حوزه فناوری نانو فعالیت می‌کنند و تولید محصول دارند. به‌همین دلیل تمام تلاش‌مان این است که در تعامل با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان روز به روز بتوانیم فعالیت‌های خود را گسترده کنیم. در واقع، هدف این است که آن تولید علمی را که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده، تبدیل به دانش و فناوری کاربردی در عرصه کشاورزی کنیم.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۸۴ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۶ بهمن ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور