کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «یادگار امروز»:

التهاب بازار خودرو؛ نتیجه سیاست کلیشه‌ای است

(میناسادات حسینی/ گروه اقتصاد یادگار امروز)

قیمت خودرو پس از جهش‌های عجیب و غریب طی هفته‌های گذشته بالاخره روز سه‌شنبه کمی آرام گرفت و قیمت برخی خودرو‌ها ثابت و برخی کاهشی شدند و دلیل آن یک چیز بود: «کاهش قیمت دلار».

این روز‌ها فرمان بازار خودرو به دست اسکناس آمریکایی افتاده و با هر تب و تاب دلار، قیمت خودرو چند میلیونی جهش می‌کند. قیمت برخی انواع خودرو در لحظه تنظیم این خبر به‌طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان کاهش داشته است؛ به طوری که قیمت محصول پرطرفدار ایران خودرو به نام پژو پارس TU۵ صفر که روز شنبه ۵۷۰ میلیون تومان بود در حال حاضر ۵۵۰ میلیون تومان معامله می‌شود. بقیه خودرو‌ها هم به همان نسبت کاهش قیمت داشته اند.

این در حالی است که در قرعه‌کشی جدید محصولات ایران خودرو که به مناسب ایام دهه فجر انجام می‌شود شرط جدیدی وجود دارد. این شرط جدید عبارت است از این‌که «تنها کسانی می‌توانند در این قرعه‌کشی شرکت کنند که وجه خودرو در حساب‌هایشان موجود است و از طریق بانک مسدود می‌شود.».اما سوال این است که آیا افزودن شروط جدید به قرعه‌کشی ایران خودرو درست است؟ و قیمت خودرو به چه سمت و سویی می‌رود؟

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در مورد اضافه شدن شرط بلوکه شدن پول متقاضیان خودرو در قرعه کشی‌های ایران خودرو، گفت: توصیه من به دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیران کشور این است که به جای انجام دادن سیاست‌های کلیشه‌ای و بی‌فایده که تنها التهاب بازار خودرو را بیشتر می‌کند، به مسائل کلان کشور بپردازند.

وی در مورد قرعه‌کشی محصولات ایران‌خودرو ادامه داد: قرعه کشی‌های خودرو موجب ایجاد بازارسیاه و بازار‌های موازی شده و تنها دست باند فساد، دلال و مافیا و… را باز کرده است. طبق مَثَل «آزموده را دوباره آزمودن خطاست»، دوباره وارد فضای قرعه‌کشی شدن، بورس و این اختراعات و ابداعاتی که انجام می‌شود فایده‌ای ندارد، بلکه مشکل در اقتصاد کلان کشور است.

این کارشناس صنعت خودرو در مورد دلایل جهش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر بیان کرد: افزایش قیمت دلار و به تبع آن بی‌ارزش شدن ریال و هجوم مردم برای خرید خودرو موجب شده قیمت خودرو به صورت عجیب و غریبی افزایش یابد.

صدرایی افزود: هر روز شاهد افزایش قیمت دلار و تغییر پارامتر‌های اقتصادی هستیم و به تبع آن ارزش پول ملی در حال کاهش است؛ بنابراین چه بخواهیم و چه نخواهیم، مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش پول خود به بازاری مثل خودرو که ریسک دلار و طلا را ندارد و نقدشوندگی بالایی دارند، هجوم می‌آورند.

 

سیاست‌های دولتمردان موجب وضع فعلی بازار خودرو است

این کارشناس صنعت خودرو معتقد است: ما در بازار خودرو به دلیل تلاطم و شرایط ناپایدار اقتصادی شاهد تقاضای کاذب و غیرواقعی هستیم و از طرفی تولید خودرو نیز به دلیل شرایط سخت اقتصادی و تحریم، نوسانی حرکت می‌کند. تقاضای زیاد و تولید کم به دلیل ناهمسانی به التهابات بازار و قیمت خودرو دامن می‌زند.

صدرایی ادامه داد: در حال حاضر تقاضای خودرو به دلیل افزایش قیمت دلار به شدت زیاد شده و همین موجب جهش قیمت‌ها در بازار خودرو شده است.

به گفته صدرایی، هرچه پول بی‌پشتوانه چاپ و اوضاع اقتصادی وخیم‌تر شود و مدیریت غیراصولی در اقتصاد دخالت کند، ارزش ریال پایین می‌آید و مردم بیشتر برای خرید خودرو هجوم می‌برند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: نگرانی من این است که قیمت خودرو به نقطه انفجاری برسد که بازار به نقطه ایستایی برسد و مردم نتوانند خرید کنند و تولید خودرو با مشکل مواجه شود. به نظر من، قیمت‌ها در بازار خودرو که به شکل افسارگسیخته بالا می‌رود، خطرناک است.

صدرایی اظهار داشت: قیمت خودروی پژو ۲۰۷ که فاقد آپشن رفاهی خاصی است ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان در بازار است؛ یعنی مردم این خودرو را در بازار ایران ۱۷ هزار دلار می‌خرند. هر جای دنیا بروید و بگویید این خودرو با این مشخصات کیفی و این آپشن‌ها و با فناوری دو، سه دهه قبل با قیمت ۱۸ هزار دلار فروخته می‌شود، واقعا تعجب می‌کنند. ۱۸ هزار دلار قیمت یک خودروی با فناوری روز، دارای ۵ ستاره ایمنی با همه آپشن‌های رفاهی و ایمنی، کیفیت مونتاژ بالا، مصرف سوخت پایین و بسیاری مختصات دیگر است.

صدرایی ادامه داد: شرایط کشور بحرانی است و قیمت‌های عجیب و غریب خودرو تبعات وضعیت بحران زده امروز است.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۸۴ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۶ بهمن ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور