کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد:

ضمانت پس از فروش خودروهای وارداتی در هاله‌ای از ابهام

(مریم بهنام راد/ گروه اقتصاد یادگار امروز)

بازاری که در انتظار خودرو‌های وارداتی است نگران خدمات پس از فروش این خودرو‌ها نیز می‌باشد. در سال‌های گذشته واردات خودرو آن هم بدون پشتوانه خدمات پس از فروش باعث شد تا خریداران این خودرو‌ها نه تنها نتوانند در زمان مقرر محصولات را تحویل بگیرند بلکه نمی‌توانستند از خدمات پس از فروش قابل قبولی نیز در این خودرو‌ها استفاده کنند.

حالا پای شرکت‌های واردکننده خودرو در میان است و این‌که آیا این شرکت‌ها توانسته‌اند خدمات پس از فروش را ضمانت کنند یا خیر! در حالی که این شرکت‌ها نمایندگی رسمی خودرو‌های وارداتی در کشور نیستند و این محصولات با واسطه راهی بازار ایران شده است، چطور قرار است انتقال فنی آن هم در قطعه‌های مهم و ارائه خدمات پس از فروش توسط این شرکت‌های واسطه که در ایران خود را نمایندگی رسمی معرفی می‌کنند انجام شود.

در همین رابطه امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: طبق ضوابط قانونی حاکم بر کشور، هر شخص یا شرکتی که اقدام به واردات خودرو می‌کند باید مدارک فنی کمپانی خودرو خریداری شده را ارائه کند که این اقدام نشان می‌دهد که خودرو‌های وارداتی پاسخگوی استاندارد‌های خودرویی در کشور است و همچنین وارد کننده موظف است جهت ارائه خدمات پس از فروش، تعهد ۱۰ ساله بدهد.

وی افزود: شنیده‌ها حاکی از آن است که این بار نیز هیچ یک از این موارد اجرا نمی‌شود. اگر این شایعه واقعیت داشته باشد، یعنی به هر قیمتی یک مشت آشغال را به اسم واردات به مردم تحویل می‌دهند.

کاکایی ادامه داد: خودرو‌های وارد شده به کشور مستقیم از کمپانی خریداری نشده بلکه از بازار دبی و عمان خریداری شده و هیچ تضمینی هم برای دست اول بودن این خودرو‌ها نیست و این بسیار برای بازار خطرناک است چراکه نام هیچ کدام از شرکت‌هایی که ۴۰ سال در زمینه واردات خودرو سابقه داشتند در لیست واردکنندگان نیست و نام شخصی که بعد از ۴ سال اولین واردات خودرو به کشور را داشته هنوز اعلام نشده و پشت پرده این واردات همچنان پُر ابهام است.

وی تصریح کرد: جریان واردات آن هم به تعداد محدود خیلی پُر ابهام است چراکه شرکت‌های صاحب نام اجازه واردات خودرو ندارند.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۶۷ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۱۸ دی ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور