تحلیلی بر بازار طلا و سکه؛

سکه‌بازان باز هم سود کردند

(میناسادات حسینی/ گروه اقتصاد یادگار امروز)

مشاهدات از بازار طلا و سکه نشان می‌دهد انتظارات تورمی و تقاضای سرمایه‌گذاری در التهاب قیمتی سکه و طلا بی‌تاثیر نبوده و سکه را وارد فاز جهش قیمتی کرده است. اما سوال اصلی این است که قیمت طلا و سکه در روز‌های آینده و به‌خصوص در شب عید ۱۴۰۲ چه سمت و سویی را در پیش خواهد گرفت؟

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در این رابطه گفت: تقاضای طلای آب شده و سکه در حالی افزایش عجیبی داشته که برای مصنوعات طلا تقاضای همیشگی و طبیعی وجود دارد.

ابراهیم محمدولی در مورد دلیل افزایش قیمت عجیب سکه در روزی که شاهد ثبات قیمت طلا و دلار هستیم، بیان کرد: هم تقاضا بر رشد قیمت سکه موثر بوده است و هم عرضه. عرضه سکه کمتر از تقاضاست که موجب شده قیمت سکه روند افزایشی را طی کند.

این کارشناس بازار طلا و سکه در مورد دلیل افزایش تقاضا در بازار گفت: در شرایطی که بازار طلا و سکه دچار نوسانات قیمتی می‌شود، از نگاه ما یکسری خرید‌ها یا تقاضا‌های کاذب انجام می‌شود وگرنه دلیلی ندارد که سکه در یک روز شاهد افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی در طول دو ساعت باشد.

محمدولی با اشاره به این‌که یکسری معاملات کاذب در بازار طلا و سکه ایجاد شده است، ادامه داد: برخی سرمایه‌گذاران عجولانه عمل می‌کنند و به محض این‌که می‌بینند طلا و سکه کمی کاهش قیمت را تجربه کرده (همانند روز یکشنبه که شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم) به منظور کسب سود شروع به خرید سکه و طلای آب شده می‌کنند که همین خرید‌های عجولانه و معاملات کاذب موجب افزایش تقاضا و در نهایت افزایش قیمت می‌شود.

وی در مورد پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در شب عید ۱۴۰۲ گفت: تقاضای سکه و طلا از اواسط بهمن‌ماه همانند روند هر ساله افزایش می‌یابد، زیرا جشن‌ها و مراسمات در ایام عید و تعطیلات بیشتر از قبل می‌شود و به همین دلیل از اواسط بهمن‌ماه مردم برای آن جشن‌ها و سنت‌ها و رسم و رسومات خود وارد بازار طلا و سکه می‌شوند و تقاضای جدید به‌طور قطع می‌تواند بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد. امیدواریم بازار در این ایام خوب باشد و داد و ستد مصنوعات طلا هم رونق بگیرد، اما نوسان درون آن ایجاد نشود.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۶۴ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۱۴ دی ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور