ایران در جایگاه ششم صادرات پیاز و موسیر؛

طعم تند گرانی با صادرات بی‌رویه

درحالی تولید سالانه پیاز به ۱۰۰میلیون تن رسیده که در بحث تولید پیاز و موسیر خشک ایران در جایگاه دهم و در صادرات نیز در جایگاه ششم دنیا قرار دارد و این روزها صادرات بی‌رویه موجب گرانی پیاز شده است.

بر اساس این خبر بازار در حالی با گران شدن گاه و بی‌گاه برخی محصولات کشاورزی همواره روبرو است که معمولا کمبود و گرانی محصولات مقطعی است و بعد از مدتی رفع می‌شود و گاهی مواقع نیز این گرانی‌ها مدت‌دار می‌شود. این روزها بحث گرانی پیاز در بازار مطرح است و دلایل متفاوتی برای آن عنوان می‌شود. به طوری که اخیرا مصطفی دارایی ‌نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان تهران، صادرات پیاز به کشورهای همسایه همچنین دپوی پیاز توسط دلالان را در افزایش قیمت پیاز در طی روزهای اخیر را دخیل دانسته است.

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند بحث اصلی در این مورد، صادرات بی‌رویه این محصول به دیگر کشورها به خصوص کشورهای همسایه است. به طوری که بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی اتحادیه بارفروشان تهران روزانه تا ۲هزار تن پیاز به بازارهای خارجی ارسال می‌شود که این امر موجب کمبود پیاز در بازار و به تبع گرانی آن شده است.

بر اساس این گزارش در حالی صادرات بی‌رویه پیاز جزو اصلی‌ترین عوامل موثر بر گرانی این محصول در بازار داخل عنوان می‌شود که بر اساس جدیدترین داده های آماری منتشر شده از سوی سازمان فائو در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ در ایران بیش از یک میلیون و ۹۰۰هزار تن پیاز و موسیر تولید شده است و در جایگاه دهم تولید این محصول در سطح جهانی جای گرفته است.

از سوی دیگر در بحث صادرات پیاز و موسیر نیز داده‌های فائو بیان‌گر این است که ایران در جایگاه ششم دنیا قرار دارد. به طوری‌که در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ بیش از ۳۷۰هزار تن از محصول پیاز و موسیر مجموعا راهی بازارهای صادراتی که عمدتا کشورهای همسایه ایران هستند ارسال شده است.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۶۳ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۱۳ دی ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور