تفاوت رانندگی خانم‌ها و آقایان چیست؟

(سرهنگ رابعه جوانبخت/ کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران)

این روزها رانندگی برای خانم‌ها به یک نیاز اجتماعی تبدیل شده است. البته این نکته هم باید مد نظر قرار بگیرد که هنوز بین فراوانی رانندگان خانم و آقا یک اختلاف چشمگیری را شاهد هستیم، از طرفی تفاوت رانندگی آن‌ها هم معمولا در تخلفاتی است که درجه ریسک‌پذیری و یا خطرپذیری کمتری دارند به عبارتی خانم‌ها، چون با احتیاط‌‌تر عمل می‌کنند شدت و میزان تصادفات و تخلفات آن‌ها متفاوت با تخلفاتی است که آقایان انجام می‌دهند.

این موضوع هم به دلیل ساختار‌ها و تفاوت‌های فیزیولوژیکی است که بین خانم‌ها و آقایان وجود دارد و در خیلی از رفتار‌های آن‌ها منعکس می‌شود و یک نمونه آن در سبک رانندگی است. در واقع ما شاهد آن هستیم که این تفاوت‌ها، فرق‌هایی بین سبک رانندگی، تصادفات و تخلفات این دو به وجود آورده است که کاملا قابل شناسایی است و به راحتی با دیدن آن‌ها می‌شود به آن پی برد.

به عنوان مثال آقایان در رانندگی نوعی دید دارند که به آن دید تونلی می‌گویند که آن‌ها عمق فضای دید را می‌بینند برای همین است که شما ممکن است اگر شیشه جلوی خودروی یک آقا را نگاه کنید پر از لک باشد، ولی وی به راحتی در حال رانندگی است، ولی اگر بر شیشه آیینه خودروی خانمی، چون جزیی‌نگر هستند لکه‌ای باشد، آن‌ها تمام طول رانندگی حواسشان به آن لکه هست و این امر رانندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یا این‌که یک خانم به دلیل وجود رشته‌های ضخیم عصبی بین دو تا نیمکره مغزش، می‌تواند همزمان چند تا کار را با هم انجام بدهد، ولی آقایان به این شکل مهارت ندارند، ولی در عوض آقایان در ذهن نقطه‌هایی دارند که می‌توان متمرکز شوند و درک فضایی بهتری دارند برای همین هست که آقایان در پارک و تعیین موقعیت خودرو معمولا پارک‌های بهتری دارند و خیلی راحت این کار را انجام می‌دهند و خانم‌ها در این کار وسواس خاصی را انجام می‌دهند.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۶۱ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۱۱ دی ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور