تور صیادان، کابوس لاک‌پشت‌های دریایی کشور

از هشت گونه لاک‌پشت دریایی، پنج گونه پشت سبز، پوزه عقابی، سرخ، زیتونی و پشت چرمی در آب‌های خلیج‌فارس زندگی می‌کنند و نام آن‌ها به‌لحاظ حفاظتی در لیست سرخ محیط زیست جهانی ثبت شده است.

محمد طالبی متین، مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به ایجاد دبیرخانه حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در سال ۱۳۹۹ در شهرستان چابهار اشاره کرد و گفت: هر ساله علاوه بر اقدامات معمول، مطالعات و پایش‌هایی مانند تگ‌گذاری لاک پشت‌ها نیز انجام می‌شود و اطلاعات جمع‌آوری شده در کل سواحل جنوب کشور توسط این دبیرخانه ثبت و در نهایت بانک اطلاعاتی در این زمینه ایجاد می‌شود.

وی به تدوین برنامه اقدام ملی حفاظت از لاک‌پشت‌ها نیز اشاره کرد و افزود: براساس این برنامه، اقدامات، برنامه‌ها، تمام چالش‌ها و مشکلات این گونه شناسایی و احصا شد. شرح وظایف هر دستگاه مشخص و دستگاه‌های ذی‌ربط به تفکیک برای انجام اقدامات لازم تعیین شد تا در حد توان دستگاه و در راستای کمک به این گونه‌ی با ارزش شروع به انجام اقدامات لازم کنند.

طالبی متین درباره دیگر اقدامات انجام شده برای کمک به این گونه اظهار داشت: صنایع و مناطق آزاد نیز در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود در موضوع پایش این گونه، با محیط زیست همراهی و همکاری می‌کنند و هر ساله برای پایش لاک‌پشت‌های دریایی هزینه‌‌هایی صورت می‌گیرد و اطلاعات به دست آمده را در اختیار محیط زیست قرار می‌دهند. بدین جهت سازمان محیط زیست می‌تواند در آینده با بررسی و مدیریت چالش‌ها، شرایط این گونه در معرض خطر انقراض را شناسایی کند و به ارائه راهکارهای مدیریتی و حفاظتی بپردازد.

وی با اشاره به چالش‌های حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در ایران، بیان کرد: موضوع گرفتار شدن این گونه در تورهای صیادی یکی از عمده‌ترین چالش‌هاست که در این راستا، آموزش‌های لازم به جوامع صیادی و تنویر افکار عمومی انجام و در نهایت ارزش این گونه برای آن‌ها روشن شده است تا در صورت گرفتاری لاک‌پشت‌ها در تور صیادی، رهاسازی شوند و از تلفات‌شان جلوگیری شود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور