عضو هیات رییسه اتاق ایران:

بساط سامانه نیما را جمع کنید

عضو هیات رییسه اتاق ایران گفت: دولت می‌خواست که با ایجاد سامانه نیما ورودی ارز را کنترل کند. اما نه تنها در رسیدن به این هدف موفق نبوده بلکه سالانه چیزی حدود ۱۰ الی ۱۲ میلیارد دلار ارز قاچاق می‌شود.

محمدرضا انصاری بیان کرد: پتانسیل صادرات غیرنفتی ما چندین برابر مقداری است که امروز در حال انجام است. این در حالی است که هم‌اکنون از حدود ۴۰ میلیارد دلاری که صادر می‌کنیم، بخش زیادی از آن را محصولات پتروشیمی و فولاد تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: می‌توان گفت که از این مقدار حدود ۱۲ میلیارد دلار آن در اختیار تولیدکنندگان و فعالین بخش خصوصی واقعی است. این در حالی است که با اصلاح سیاست‌گذاری‌ها و تغییر رفتار دولت می‌توان این مقدار تا ۱۰ برابر افزایش داد.

این فعال بخش خصوصی اظهار کرد: رشد قیمت ارز یک پتانسیل و شانس برای رشد صادرات است. بنابراین در حالت عادی باید وقتی قیمت ارز بیشتر می‌شود، صادرات غیرنفتی هم توسعه پیدا کند. دولت با کنترل قیمت ارز و گذاشتن سامانه نیما و قوانین غیرضرور، دانسته و یا نادانسته جلوی رشد صادرات و به تبع آن ورود ارز بیشتر به چرخه اقتصاد را گرفته است.

وی با بیان این‌که من به عنوان فعال اقتصادی دلیل این سیاست اشتباه و رفتار نادرست دولت را نمی‌دانم، افزود: لازم است که به سمت ارز تک نرخی در اقتصاد کشور برویم. اگر این اتفاق رخ دهد می‌توانیم بخش بیشتری از بازارهای جهانی را به تصاحب خود در بیاوریم.

این عضو اتاق بازرگانی تهران در ادامه با بیان این‌که بهانه دولت برای ایجاد سامانه نیما کنترل مقدار ورودی ارز به کشور و جلوگیری از قاچاق آن است، تصریح کرد: اما با ایجاد سامانه ارزی نه تنها جلو قاچاق را نگرفته‌ایم بلکه به آن دامن زده‌ایم به طوری که برآوردهای صورت گرفته حاکی از آن است که سالانه چیزی حدود ۱۰ الی ۱۲ میلیارد دلار قاچاق ارز انجام می شود.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۴۷ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۲۳ آذر ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور