غربالگری ژنتیک برای خانوارهای دارای ۲ معلول به بالا اولویت‌ است

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور گفت: غربالگری ژنتیک برای خانوارهای دارای ۲ معلول به بالا قبل، حین و بعد از بارداری از اولویت‌های سازمان بهزیستی کشور است.

افروز صفاری‌فرد با اشاره به انواع غربالگری‌ها افزود: غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶سال،طی ۲۵ سال توسط سازمان بهزیستی در حال انجام است به‌طوری که در حال حاضر بیش از ۵۲ میلیون غربال در سه نوبت صورت گرفته است و از این تعداد ۳۷۰ هزار فرد مبتلا به تنبلی چشم -آمبلیوپی- شناسایی شدند و خدمات دریافت کردند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه غربالگری شنوایی نیز از سال ۱۳۸۴ آغاز شده است، تصریح کرد: تاکنون ۹۲ درصد موالید زنده تحت پوشش قرار گرفتند به طوری که ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نوزاد غربال شنوایی شدند و کودکان تشخیصی از سمعک و کاشت حلزون بهره‌مند شدند.

وی گفت: همچنین با توجه به گران بودن آزمایش‌های ژنتیک به مددجویان خدمات رایگان و به خانواده‌های نیازمند هم کمک هزینه پرداخت می‌شود.

صفاری فرد در پایان به آغاز غربالگری پیشگیری از معلولیت سالمندی از ۳ سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: همچنین برنامه پیشگیری و غربالگری اختلالات عصبی_شناختی سالمندان به صورت پایلوت در ۲ استان یزد و قزوین در آینده‌ای نزدیک آغاز می‌شود تا بتوانیم خدمات توانبخشی موثری ارائه کنیم.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور