نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران :

عرضه خودرو در بورس محکوم به شکست است

(مریم بهنام راد/ گروه اقتصادی یادگار امروز)

عرضه خودرو در بورس راهکار جدیدی است تا به قول دولت، دست دلالان از بازار خودرو کوتاه و سبب ایجاد شفافیت و واقعی‌سازی هرچه بیشتر قیمت‌ها شود. خودرو پژو ۲۰۷ ایران خودرو پس از بررسی مدارک و مستندات در هیأت پذیرش کالا و اوراق بهادار در تاریخ اول آبان ماه در بازار اصلی بورس کالای ایران پذیرش شده و اولین عرضه این خودروساز روز دوشنبه ۳۰ آبان ماه با عرضه هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی سفید و دومین زمان عرضه و ثبت نام در تاریخ ۸ آذر و زمان تحویل آن، ۶ اسفند ۱۴۰۱ اعلام شد.

عرضه خودرو در بورس طرحی است که توسط نمایندگان مجلس پیشنهاد شد و ابتدا با خودرو‌های کم تیراژ شروع شد و طبق وعده دولت قرار است با شیب ملایم به سمت خودرو‌های پرتیراژتر حرکت کند همچنین خودرو‌های وارداتی که در ۱۲ ماه بیش از ۵۰۰ دستگاه از آن‌ها وارد کشور شده نیز قرار است در بورس کالا به فروش رسد.

درحال حاضر عرضه خودرو در بورس محدود است، اما تاکنون نتوانسته تأثیری بر بازار تقاضا و قیمت خودرو بگذارد. در همین رابطه اسد کرمی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران گفت: عرضه ناکافی خودرو ۲۰۷ به بورس کالا نتیجه مطلوبی بر بازار نداشته و تاکنون نتوانسته قیمت این محصول را در بازار آزاد بشکند.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران با بیان اینکه عرضه کم و تقاضای بالای محصول در بازار نمی‌تواند با عرضه محدود تأمین شود و تنها چند میلیون تومان قیمت پژو ۲۰۷ را کاهش داد، تصریح کرد: این در حالی است که عرضه این محصول بر بازار خودرو تأثیرگذار نبوده است.

این فعال بازار خودرو تأکید کرد: با سیاست‌هایی که دولت در پیش گرفته کاهش و تثبیت قیمت‌ها دور از انتظار است و تا پایان آذر ماه افزایش قیمت محصولات در بازار قطعی است.

به اعتقاد کرمی، البته آمار دو خودروساز نشان می‌دهد عرضه کم خودرو‌های پر تقاضای بازار با کاهش شدیدی روبرو می‌شود، پس عرضه تمامی خودرو‌ها در بورس کالا سیگنال منفی به بازار داد که طی ماه‌های آینده عرضه خودرو در بازار به شدت کاهشی می‌شود و باعث افزایش شدیدتر قیمت‌ها در بازار خواهد شد.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۳۸ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۱۳ آذر ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور