کرونا را همچنان جدی بگیرید

دکتر بابک عشرتی، اپیدمیولوژیست با بیان این‌که آنفلوآنزایی که امسال با آن مواجه بودیم، سوش‌های قدیمی H۱N۱ و بخشی هم H۳N۲ بود، گفت: بر این اساس امسال در ابتلا به آنفلوآنزا با سویه عجیب و جدیدی درگیر نبودیم و می‌توان گفت که تقریبا شرایط مانند سال‌های قبل از کرونا بوده است. منتها امسال یک ویژگی که در اپیدمی آنفلوآنزا وجود داشت، این بود که علائم تنفسی را در کودکان بیشتر شاهد بودیم، اما به لحاظ تعداد و روند، تقریبا شرایط مانند قبل از کرونا بود.

وی درباره احتمال مواجه شدن با موج دیگری از آنفلوآنزا یا کرونا در زمستان، بیان کرد: احتمال این‌که مجددا در زمستان هم در زمینه آنفلوآنزا و به‌ویژه در کرونا افزایش موارد را داشته باشیم، وجود دارد.

عشرتی افزود: باید توجه کرد که به طور کلی وقتی سطح ایمنی جامعه نسبت به ویروسی کاهش می‌یابد، مردم جامعه نسبت به آن ویروس حساس می‌شوند و در نتیجه احتمال ابتلایشان بالا می‌رود. بر همین اساس هم احتمال دارد که در بیماری کرونا در زمستان افزایش موارد را داشته باشیم.

وی درباره امکان افزایش مرگ‌های کرونایی در زمستان نیز عنوان کرد: این موضوع به سویه در گردش کرونا بستگی دارد و اگر سویه جدیدی با کشندگی بالاتر شیوع یابد، امکان افزایش موارد مرگ هم وجود دارد؛ اما فعلا انواعی از اُمیکرون به عنوان سویه مهم و غالب در دنیا شناخته می‌شود. فعلا هم با جهش خطرناکی مواجه نبودیم، اما نباید فراموش کنیم که جهش‌های کرونا زیاد است و ممکن است به سمت خطرناک شدن پیش رود یا این‌که به سمت خفیف‌ شدن پیش رود.

این اپیدمیولوژیست تصریح کرد: به لحاظ بالینی نمی‌توان کرونا را از آنفلوآنزا افتراق داد و به طور دقیق با آزمایش و تست PCR است که مشخص می‌شود که فردی به کرونا مبتلاست یا آنفلوآنزا. در عین حال هر دو بیماری علائم تنفسی دارند. در سویه اُمیکرون کرونا علائم عمدتا گلودرد، سرفه و آبریزش بینی است و در آنفلوآنزا هم همین علائم وجود دارد. البته ممکن است بدن درد در آنفلوآنزا بیشتر و در کرونا کمتر باشد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور