بودجه باید هدایتگر بخش خصوصی و عمومی باشد

محمد کهندل، تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص برنامه توسعه هفتم در بودجه ۱۴۰۲ گفت: به هر حال بودجه‌نویسی برشی از برنامه‌های ۵ ساله است. اولین نکته‌ای که در ارتباط با بودجه رعایت کنیم باید در چهارچوب برنامه‌ای باشد که بودجه جزئی از آن برنامه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که برنامه پنج ساله در حال نوشتن است قطعاً می‌بایست بودجه ۱۴۰۲ با توجه به آن تدوین و به مجلس ارائه شود. به دلیل این‌که اگر دولت یا سازمان برنامه و بودجه، بودجه را با برنامه‌ای که پیش‌بینی و طراحی کردند، تدوین کند مجلس هم این موضوع را لحاظ کند و به نوعی برنامه پنج ساله مقدم بر بودجه است و برنامه باید ابتدا در مجلس طرح شود.

کهندل اضافه کرد: نکته بعدی، در ارتباط با سیاست‌های بودجه است که به برنامه برمی‌گردد. باید دید در برنامه چه پیش‌بینی و چه سیاست‌هایی حتی چه افقی را برای ۵ سال آینده تدوین کردند که با توجه به آن موضوع بودجه را باید دنبال کنند. مهم‌ترین موضوعی که در این داستان وجود دارد جدای از برنامه یا به شکلی برنامه‌ها بودجه باید تدوین شوند.

وی ادامه داد: برنامه که تدوین می‌کنیم باید با توجه به واقعیات و پیش‌بینی‌های دقیق و واقعی باشد. اینطور نباشد که موضوعاتی را تدوین کنیم و در عمل بودجه‌ها متناسب با آن تدوین نشود و اگر طراحی شد قابلیت اجرایی نداشته باشد. در خود برنامه نیز باید معیار اجرایی بودن را ببینیم که بتوانیم در بودجه عملیاتی کنیم.

کهندل گفت: در بودجه باید به نکاتی توجه کنیم و بعد روی کاغذ بیاوریم که بتوانیم آن را عملیاتی کنیم. لذا چیزی ننویسیم که عملیاتی نشود. در برنامه‌های ۵ ساله و همچنین در بودجه براساس برآوردهای واقعی نکات اشاره شود که قابلیت اجرایی داشته باشد.

وی افزود: این‌طور نیست که فقط دولت بودجه را لحاظ کند و به عنوان امکانات بالقوه اقتصاد کشور در نظر بگیرند و برای آن برنامه ریزی کنند. بودجه دولت یک بودجه ارشادی و برنامه ارشادی است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور