۱۰ هزار کیلومتر خط راه‌آهن، در انتظار دریافت اعتبار

مسئولان حوزه حمل‌ونقل و بالاترین مقام کشور به لزوم توسعه خطوط ریلی تاکید دارند و در این میان به گفته وزیر اقتصاد،  حدود ۱۰ هزار کیلومتر خطوط راه‌آهن دارای مجوز اجرا هستند و قانونا جزء طرح‌های اجرایی شناخته می‌شوند که برای اجرای آنها در مدت چهار سال با فرض اضافه نشدن طرح‌های جدید، تقریبا ۲۵ برابر میزان فعلی اعتبار لازم است.

در این راستا احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت اخیرا با اشاره به بیانات اخیر رهبری درباره توسعه خطوط ریلی و اعلام دولت مبنی‌بر وجود توان ساخت هزار کیلومتر ریل در سال، اظهار کرد: توسعه خطوط ریلی از سیاست‌های کلان و مستمر در استاد بالادستی با توجه به مزایای متعدد آن در افزایش ایمنی ترابری، کاهش مصرف سوخت و حمل ارزان‌تر بارهای معدنی، صنعتی و تجاری و امکان کسب درآمد ارزی از حمل بارهای ترانزیتی است.

وی  در ادامه با بیان اینکه توان‌مندی احداث خطوط ریلی در داخل کشور چه از نظر دانش و فن‌آوری، چه از نظر امکان تولید مصالح و چه از نظر توان پیمانکاری در داخل کشور وجود دارد، افزود: امکان ساخت خطوط به میزان سالانه ۱۰۰۰ کیلومتر اغراق نیست. حمل‌ونقل ریلی معمولاً در سیاستگذاری‌ها دارای اولویت است ولی در عمل و اجرا به این سیاست نزدیک نشده‌ایم، یعنی رشد شبکه ترابری ریلی طی سال‌های گذشته کمتر از توسعه شبکه جاده‌ای بوده و روند سهم ترابری ریلی از ترابری کشور نزولی شده است.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۳۲ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۶ آذر ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور