«طرد شدگی» از خانواده و شغل، عمده مشکل «تِرنس‌ها»

(محمدرضا حیدرهایی/ سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی)

بر اساس نرم جهانی از هر ۱۰۰ هزار نفر در جهان یک نفر مبتلا به اختلال هویت جنسیتی (افرادی که قالب‌شان یک جنسیت و درون آن‌ها جنسیت دیگری می‌باشد) است.  در ایران نیز سازمان بهزیستی سالانه به ۸۰۰ نفر خدماتی را در این حوزه ارائه می‌دهد.سازمان بهزیستی متولی ارائه خدمات روانی و اجتماعی به افراد دارای اختلال هویت جنسیتی است، که افراد برای دریافت این خدمات می‌توانند به مراکز مداخله در بحران و یا سایر مراکز سازمان بهزیستی مراجعه و خود را به کارشناسان بخش مرتبط معرفی کنند.

در واقع این افراد به صورت خود معرف به مراکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی مراجعه و یا با معرفی از سوی سازمان‌ها، نهادها، مراکز درمانی و… پذیرش می‌شوند. البته ارائه خدمات در موضوع اختلال هویت جنسیتی نسبت به سایر خدمات طولانی‌تر است، چرا که اگر قرار است جراحی صورت گیرد فرد باید از نظر روحی آمادگی کامل را داشته باشد. اگرچه افراد برای انجام جراحی به سازمان بهزیستی مراجعه می‌کنند اما حتما باید خدمات روانشناسی و مددکاری را دریافت کرده تا متخصصان از اختلال هویت جنسیتی فرد اطمینان حاصل کنند.

پس از ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی به فرد دارای اختلال هویت جنسیتی و اطمینان مددکار از شرایط او، سازمان بهزیستی وی را به مراکز درمانی جهت شروع هورمون‌تراپی و جراحی معرفی می‌کند. افراد دارای اختلال هویت جنسیتی دارای مشکلاتی هستند و بعضا برخی از آن‌ها ممکن است از سوی خانواده طرد شوند. یکی دیگر از مشکلات افراد دارای اختلال هویت جنسیتی داشتن شغل است، اغلب زمانی که دیگران متوجه اختلال آن‌ها می‌شوند از شغل‌شان طرد شده یا هنگامی که صاحب کار آن‌ها متوجه موضوع می‌شود ممکن است به فرد آسیب برساند. در این راستا وام‌ خوداشتغالی و کمک هزینه‌های درمانی و توانمندسازی و همچنین هزینه اجاره مسکن از جمله خدماتی که سازمان بهزیستی به این افرد ارائه می‌دهد.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۲۸ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۱ آذر ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور