معضل گرانی ادامه‌دار؛

دلار کوتاه بیاید، مرغدار از خیر گرانی تخم‌مرغ نمی‌گذرد!

(مریم بهنام راد/ گروه اقتصادی یادگار امروز)

هنوز بهانه‌ها برای گرانی تخم‌مرغ ادامه دارد، اما این‌بار مردم علاوه بر گران‌تر شدن این محصول با کاهش اندازه و حجم تخم‌مرغ‌ها مواجه شده‌اند. نوسان نرخ ارز علاوه بر گرانی کالا‌های اساسی، بهانه افزایش قیمت برای محصولات پروتئینی شده است. این وضعیت به جایی رسیده که در صورت ثبات قیمت دلار تولیدکننده مقصر اصلی گرانی تولیداتش را نوسان نرخ ارز معرفی می‌کند، نه طلب سود بیشتر از جیب مصرف‌کننده!

تعیین قیمت تخم‌مرغ، موضوع تازه‌ای نیست و حداقل در یکی دو سال اخیر همیشه یکی از بحث‌های اصلی و چالشی تولیدکننده‌ها و مصرف‌کننده‌ها بوده است. اما بحث اصلی رشد بدون توقف قیمت این محصول پرمصرف در سفره مردم است که هر از چندگاهی با فشار اتحادیه‌های مرتبط فضای بازار مصرف را ملتهب می‌کند. طی یکی دوماه اخیر مرغداران بار‌ها تأکید کرده‌اند اگر افزایش قیمت نداشته باشند قطعاً ورشکست شده و مرغداری‌ها تعطیل می‌شود. هرچند که رشد قیمت نهاده‌های دامی را نمی‌توان نادیده گرفت، اما موضوع این است که رشد دائمی قیمت تخم‌مرغ و بی‌ثباتی آن به دنبال نوسان نرخ ارز باعث کاهش قدرت خرید و نارضایتی مصرف‌کنندگان شده است.

علی رغم ادعای دولت در کوتاه کردن دست واسطه‌گران از بازار نهاده‌های دامی، اما همچنان نبض این بازار دست عده‌ای خاص است. درهمین رابطه احمد رضاییان‌فرد، یکی از فعالین صنعت طیور اظهار کرد: گرانی تخم‌مرغ به حوزه مدیریت دولت باز می‌گردد و این موضوع مدت‌هاست که مشکلات زیادی را برای صنعت طیور کشور به وجود آورده است.

وی با اشاره به گرانی خوراک طیور و سایر هزینه‌های جاری تولید مانند تهیه دارو، دستمزد و بیمه کارگران، و… گفت: نرخ ارز تعیین‌کننده قیمت نهایی محصولی مانند تخم‌مرغ است؛ زمانی که نهاده دامی با دلار ۳۴ هزار تومانی وارد می‌شود انتظار کاهش قیمت سخت و غیرممکن است.و

رضاییان‌فرد تصریح داشت: در برخی مواقع شاهد ثبات قیمت نرخ ارز هستیم، اما در این بازه دلالان که نبض بازار نهاده را در دست دارند همچنان بدنبال کسب سود بیشتر می‌باشند و متأسفانه دولت در این بین نقش خود را به کلی فراموش می‌کند.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۲۴ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۲۶ آبان ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور