با گذشت سه سال و هفت ماه از سیل فروردین 98؛

کامِ کشاورزانِ سیل‌زده همچنان تلخ است

(عباس دارایی/ یادگار امروز)

سیل فروردین سال ۹۸خسارات زیادی به زیرساخت‌های بخش کشاورزی لرستان به ویژه کشاورزی پلدختر در جنوب این استان وارد کرد، اما تاکنون خسارات برآورد شده به این حوزه جبران نشده است. در قریب به چهارسال گذشته، بازدیدهای مکرری از سوی معاونین رئیس جمهور، وزرا، مدیریت بحران کشور، رئیس مجلس، نمایندگان و برخی روسای کمیسیون‌های تخصصی این مجلس و مقامات محلی از خسارات وارده به کشاورزی اعم از اراضی، ایستگاه‌های کشاورزی، باغات و… انجام گرفته اما با وجود قول و قرارهای انجام گرفته، در عمل برای کشاورزانی که معیشت و زندگی‌شان بر اثر سیل برچیده شده و به نوعی “آهی در بساط ” ندارند، این بازدیدها و سفرها و وعده‌ها خروجی‌ای نداشته است.

سیل در حاشیه رودخانه کشکان از چگنی و ویسیان گرفته تا معمولان و پلدختر صدها هکتار از بهترین و مرغوب ترین اراضی باغی و زراعی این مناطق را به طور کامل تخریب و  به بستر رودخانه تبدیل کرده است، اما تاکنون هیچ‌گونه غرامتی که بتواند منجر به احیای اراضی یا جبران بخشی از خسارات زیرساختی به ایستگاه‌های پمپاژ، موتورآلات و ابنیه‌های کشاورزی این کشاورزان شود، به آن‌ها پرداخت نشده است.

شاه‌بیت توسعه نیافتگی لرستان در وجود ۶۰۰ هزار هکتار دیم‌زار درمقابل ۱۸۵ هزار هکتار زمین آبی است که باید حدود ۱۵۰ هزار هکتار زمین دیم تبدیل به آبی شوند تا به متوسط کشور این استان برسد. این در حالیست که اراضی تخریب شده کشاورزان لرستان در سیل همان اراضی کشاورزی مرغوب بوده‌اند که در زمره اراضی آبی این استان تعریف شده بودند. به گفته مقامات مسئول در این حوزه، سیلاب سال ۹۸ حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به زیربخش کشاورزی خسارت وارد آورد و ۲۲۰۰ نقطه آسیب دیده در این بخش شناسایی شد.

شهرستان پلدختر در جنوب لرستان با ۲۵۰ هکتار اراضی تخریب شده بیشترین آسیب را از سیل ۹۸ متحمل شد. در راستای جبران خسارت ۳۱ هزار پرونده توسط سازمان جهاد کشاورزی لرستان تشکیل و ۱۲۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به حساب‌های آن‌ها واریز شده، اما حجم بالای بهره‌برداران خسارت دیده از سیل در حوزه کشاورزی و خسارات بسیار شدید به تاسیسات و ابنیه‌های کشاورزی باعث شده است تا این اعتبارات به نوعی ” نفله ” شده و نتواند جبران کننده حتی بخش کوچکی از خسارات ناشی از سیل در این حوزه باشد.

با گذشت قریب به چهار سال از آن سیل اما تاکنون اعتباری برای جبران خسارت اراضی تخریبی ناشی از سیل به لرستان اعلام نشده است و عمده کمک‌های بلاعوض هم بسیار ناچیز بوده و کشاورزان این استان اعتقاد دارند کمک‌ها مستقیم به جبران کشاورزی خسارت دیده تزریق نشده و معلوم نیست چرا با وجود گسیل همه امکانات و اعتبارات و کمک‌های دولتی و مردمی هنوز در بخش کشاورزی خسارات سیل خودنمایی می‌کند.

حدود ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب اعتبارات عمرانی برای تکمیل  زیرساخت‌های کشاورزی، تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان و استمهال  وام‌هایی که کشاورزان خسارت دیده از سیل به مدت سه سال پرداخت شده است ولی  اعتباری  جهت جبران خسارت  اراضی تخریب شده بر اثر سیل تاکنون  اعلام نشده است.

سوم شهریور ماه سال‌جاری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این‌که زمین معوض به کشاورزان خسارت‌دیده سیل ۱۳۹۸ پلدختر واگذار می‌شود، گفت: “برخی دستگاه‌های دولتی نسبت به جبران خسارات سیل در لرستان کوتاهی کرده‌اند.”

محمدجواد عسکری در حاشیه بازدید از پمپاژ واشیان و مزارع و باغات خسارت‌دیده از سیل و خشکسالی در جنوب لرستان اظهار کرد: “تصمیم‌گیری‌های لازم بعد از بازدیدهای امروز برای رفع مشکلات ناشی از خسارت‌های سیل و خشک‌سالی انجام می‌شود”.

وی با بیان این‌که زمین معوض به کشاورزانی که زمین‌های کشاورزی خود را در سیل ۱۳۹۸ از دست دادند داده می‌شود، افزود: “پیگیری می‌کنیم که هر چند این زمین‌ها هم در دوردست هم باشد، اما این کار انجام شود، وزرات جهاد کشاورزی را مکلف می‌کنیم که در خصوص تغییر شغل کشاورزی برنامه‌ریزی داشته باشد و طی سه هفته آینده در کمیسیونی با حضور رئیس مجلس و نماینده مردم پلدختر مشکلات را پیگیری و زمانبندی می‌کنیم تا اجرایی شود، تسهیلات با بهره پایین و وام‌های بلاعوض یکی دیگر از راهکارها برای کمک به کشاورزان است که خود آن‌ها در خصوص معیشتی که دارند تصمیم‌گیری کنند”.

از سه هفته‌ای که عسگری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس وعده داده بود مشکلات پیگیری و دسته‌بندی و اجرایی شوند، دو ماه سپری شده است، این‌که آن وعده‌ها به کجا انجامید و مجلس با چه مکانیزمی می‌خواهد اراضی تخریب شده از سیل در لرستان را با زمین معوض تامین کرده و خسارات سیل را جبران کند، سوالی است که البته هنوز پاسخی به آن داده نشده است، اما کشاورزان لرستان همچنان منتظر عملیاتی شدن وعده‌هایی هستند که طی سال‌های پس از سیل داده شده و عملیاتی نشده‌اند.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۲۴ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۲۶ آبان ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور