چنگ‌اندازی به جنگل‌ها

(زهرا آویژگان/ گروه جامعه یادگار امروز)

چندی پیش مصوبه‌ای با امضای عباسعلی نوبخت، رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به ادارات کل منابع طبیعی استان‌های شمالی ابلاغ شد و با هدف بازگشایی و مرمت جاده‌های جنگلی، مبنی بر جمع‌آوری درختان افتاده در داخل و حریم مسیل‌ها، دستور شناسایی و نشانه‌گذاری درختان ریشه‌کن، شکسته و افتاده تجمعی و مزاحم مسیر طرفین جاده‌های جنگلی در شمال کشور ابلاغ شد.

هادی کیادلیری، دبیر سابق مجمع کنوانسیون تنوع زیستی کشور درباره نشانه‌گذاری و برداشت چوب‌های خردشده و افتاده در جنگل‌ها با تاکید بر این‌که جمع‌آوری این درختان به لحاظ علمی رد شده است و این کار به نفع جنگل نیست، گفت: مصوبه‌ای در سال ۹۲ از  سوی هیات وزیران در خصوص بهره‌برداری بهینه از جنگل‌های شمال به سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور ابلاغ شده بود که طبق ماده ۶ آن می‌توان تا زمانی که طرح‌های جدید بر اساس شاخصه معیار پایدار تهیه شود، چوب‌های شکسته را برداشت کرد. بعد از گذشت چند سال، طرح تنفس جنگل‌ها مصوب شد. بر اساس این طرح که در برنامه ششم توسعه در سال ۹۶ تصویب شد، باید هرگونه بهره برداری از جنگل‌های شمال ممنوع شود و در آن مطرح شده بود که تا سال ۹۹ می‌توان درختان شکسته افتاده را برداشت کرد ولی از آن پس هرگونه برداشتی از درختان باید طبق طرحی بر اساس موازین و شاخص‌های مدیریت پایدار باشد.

به گفته وی، این طرح به این معناست که اگر از سال ۹۹ طرح جایگزین، طرح مدیریت پایدار یا طرح تنفس تایید یا تصویب نشده باشد، هیچ نهادی به لحاظ قانونی اجازه برداشت این درخت‌ها را ندارد. برداشت چوب‌های شکسته و افتاده به‌طور کلی برخلاف قانون و برخلاف برنامه ششم توسعه است و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری باید پاسخگو باشد.

وی افزود: این میزان درآمدی که از برداشت چوب‌های شکسته و افتاده حاصل می‌شود در مقایسه با نیازهای مالی و غیرمالی سازمان منابع طبیعی مقدار چشمگیری نیست.این چوب‌ها حتی نمی‌توانند نیازهای چوبی کشور را تامین کنند بلکه این کار بهانه‌ای است برای این‌که مسیر برای چنگ‌اندازی مجدد به جنگل‌ها باز شود.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۲۲ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۲۴ آبان ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور