تعطیلی واحد‌های تولیدی دور از انتظار نیست؛

تشدید رکود تورمی در کشور

مرکز آمار ایران در گزارشی، شاخص قیمت تولیدکننده در بخش‌های خدمات و صنعت در تابستان ۱۴۰۱ را بر مبنای سال پایه ۱۳۹۵ بررسی کرد. تورم تولیدکننده یک شاخص پیش‌نگر برای تورم مصرف کننده محسوب می‌شود. در فصل تابستان ۱۴۰۱، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت ۷۵۰.۹ بوده که نسبت به فصل قبل ۲.۳ درصد کاهش، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۰.۱ درصد افزایش و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۴۰.۴ درصد افزایش داشته است.کاهش ۱۴.۸ واحد درصدی تورم فصلی تولیدکننده در بخش صنعت سیگنال وقوع رکود در این بخش خواهد بود.

احسان سلطانی، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به این‌که از مدت‌ها قبل معلوم بود که رکود تورمی در اقتصاد ایران با تشدید همراه می‌شود، اظهار داشت: «قیمت ارز با افزایش ۹ برابری روبرو شده است و شاخص‌های قیمتی مواد غذایی طی این چند سال اخیر، رشد ۸ برابری را تجربه کرده‌اند، درحالی که حقوق و دستمزد‌ها به صورت متوسط سه برابر شده‌اند. در چنین حالتی به صورت طبیعی رکود رخ می‌دهد. مسئله پیچیده‌ای نیست که نشود آن را پیش‌بینی کرد.»

وی افزود: «از چند سال گذشته، همواره کارشناسان با توجه به افزایش تورم، وقوع رکود تورمی را متذکر شده‌اند، اما در این سال‌ها دولت‌های مختلف به هیچ عنوان به هشدار‌های کارشناسان توجه نکردند. طبیعتاً در حال حاضر که طی ده روز اخیر قیمت ارز با افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی روبرو شده، ولی حقوق و دستمزد‌ها ثابت مانده است ما با رکود بیشتری روبرو خواهیم شد.»

سلطانی گفت: «در این شرایط قدرت خرید مصرف‌کننده روز به روز کاهش پیدا می‌کند. طبیعتاً در چنین شرایطی سطح عمومی تقاضا در اقتصاد با کاهش روبرو شده و عرضه نیز به تبع آن پایین می‌آید. از سوی دیگر مدام مشاهده می‌کنیم که برخی از کارشناسان و مسئولان دولتی اعلام می‌کنند فنر نرخ ارز در حال در رفتن است یا به نوعی در رفته است. نباید هر چند سال یک بار ما با پدیده جهش نرخ ارز روبرو باشیم.»

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور