تعلل بانک مسکن در ابلاغ وام ۲۰۰ میلیونی مسکن به استان‌ها؛

سفته زنجیره‌ای، دست‌انداز جدید

در حالی بانک مسکن در مصوبه وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی سهمیه ۳۰ هزار فقره‌ای دارد که این بانک هنوز ابلاغیه آن را به شعب استان‌ها اعلام نکرده است. پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد در حالی از سوی سه بانک عامل به استان‌ها ابلاغ و از هفته گذشته آغاز شده است که در میان ۹ بانک عامل، بانک مسکن بیشترین سهمیه را به خود اختصاص داده است. بانک‌های ملی، سپه، تجارت، ملت، مسکن، کشاورزی، صادرات، پست بانک و رفاه بانک‌های عاملی هستند که برای پرداخت وام ساخت مسکن روستایی تعیین شده‌اند. در میان این بانک‌ها، بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی بخش مسکن سهمیه ۳۰ هزار فقره ای در پرداخت وام مسکن روستایی را به خود اختصاص داده است اما با گذشت بیش از یک هفته هنوز آن را به شعب و استان‌ها ابلاغ نکرده است.

مجید جودی معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن پیشتر با اشاره به اینکه بر اساس ابلاغیه‌ای که از سوی بانک مرکزی اعلام شد ۹ بانک عامل موظف به پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی شدند، گفت: در این ابلاغیه سهمیه این بانک‌ها مشخص و تعیین شد.

جودی با بیان اینکه سهیمه برخی بانک ها ۳۰ هزار فقره و برخی بانک ها تا ۳ هزار فقره است، ادامه داد: بانک مرکزی ۱۴ شهریورماه سال جاری ضوابط پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی ساخت مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد را به ۹ بانک مربوطه اعلام کرد که در مرحله‌ بعد باید بانک‌ها این بخشنامه را به استان‌ها ابلاغ کنند.

حال باید توجه داشت که با توجه به این‌که دستورالعمل ارجاعی به اضافه توزیع استانی به بانک‌ها اعلام شده است بانک‌های عامل باید به واحدهای استانی خود سهمیه‌ها را اعلام کنند و این فرآیند احتمالا یکی دو روز طول می‌کشد. اما با گذشت ماه ها هنوز بانک های صادرات، پست بانک، رفاه و ملت در کنار بانک مسکن به وظایف خود عمل نکرده اند و برخی از متقاضیان علی‌رغم تشکیل پرونده با مراجعه به شعب بانک‌ها با برخورد سرد بانک‌ها مواجه می‌شوند.

از چند روز گذشته بانک سپه، بانک تجارت و بانک کشاورزی اقدامات خود را برای ابلاغ به استان‌ها انجام داده‌اند. به هر صورت پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد در حالی آغاز شده است که هنوز پرداخت آن به روش سفته زنجیره ای دچار مشکل است. آن‌طور که مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرده است تاکنون ۱۰ هزار نفر به بانک‌ها معرفی شده‌اند و به مرور نیز این اقدام تا رسیدن به سقف ۲۰۰ هزار واحد مسکونی انجام خواهد شد.

آن‌طور که سیدرضا حمیدی مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن گفته بود، از ۹ بانک عامل تاکنون ۳ بانک موفق به ابلاغ سهمیه خود به استان‌ها شده اند و مابقی نیز در حال معرفی سهمیه خود به استان‌ها هستند و در هفته جاری نیز بانک ملت این ابلاغیه را انجام خواهد داد. از هفته قبل این پرداخت آغاز شده است و نزدیک به ۱۰ هزار متقاضی به بانک‌ها معرفی شده‌اند و انعقاد قرارداد صورت گرفته است. به موازات این اتفاق که با بانک‌ها در حال رخ دادن بود و تضامین مزبور، اصلاح مصوبه به دولت ارائه شد و دولت نیز بررسی آن‌را به کمیسیون اقتصادی سپرد و دو جلسه کمیته تخصصی و یک جلسه هم کمیسیون اصلی مساله را بررسی کردند و یک‌شنبه هفته آینده اصلاحیه را در دولت مصوب کردند.

در اصلاحیه یاد شده بنیاد مسکن به دنبال این است که تضمین نامه علاوه بر مابه‌التفاوت به اصل و معوق هم تعمیم یابد تا بتوان انعقاد قراردادها را به سمت سفته زنجیره‌ای برد تا در انعقاد قرارداد تسریع شود که این موضوع یک‌شنبه هفته گذشته در دولت مصوب شد اما هنوز به بنیاد مسکن ارائه و ابلاغ نشده است. آن‌طور که از استان‌ها و متقاضیان وام مسکن روستایی خبر می‌رسد عدم پذیرش و ابلاغ پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی به روش سفته زنجیره‌ای باعث شده تا مشکلاتی برای اکثر متقاضیان به وجود بیاید. به نظر می‌رسد تعلل در ابلاغیه به استان‌ها از سوی بانک‌ها و سپس عدم ابلاغ پرداخت وام به روش سفته زنجیره‌ای دست‌انداز جدیدی برای این تسهیلات خواهد بود.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۱۵ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۱۶ آبان ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور