برنج ایرانی هست، تقاضا نیست!

تشدید رکود در بازار مواد غذایی

رییس اتحادیه بنکداران موادغذایی از کاهش تقاضا در بازار خبر داد و گفت: هرکیلو برنج درجه یک ایرانی ۳ ماه پیش بین ۱۲۰ تا ۱۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسید اما حالا به بهای ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

رضا کنگری می‌گوید که کالا به اندازه کافی در بازار موجود هست، اما تقاضا وجود ندارد. گزارش‌های مرکز آمار هم گرانی بی‌سابقه مواد غذایی و خوراکی‌ها در ایران را تایید می‌کند. گزارش‌های اعلامی حاکی از این است که روغن مایع با تورم ۲۸۹.۱، روغن جامد با تورم ۲۶۵.۴ درصد و سیب‌زمینی با تورم ۱۵۳.۲ درصد و برنج ایرانی با تورم ۱۳۸ درصدی صدرنشین گرانی‌های اخیر بودند. با وجود اینکه نبود تقاضا قیمت کالاهای اساسی را کمی کاهش داده اما باز هم بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند که جایگزینی ارزان‌تر برای سبد غذایی خود در نظر بگیرند.

بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار قیمت برنج نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۸ درصد افزایش یافته این در حالی است که برنج خارجی تورم ۵۱ درصدی را تجربه کرده است. گشتی در بازار نشان می‌دهد که هر کیلو برنج خارجی بین ۳۵ الی ۴۳ هزار تومان فروخته می‌شود حال آنکه قیمت برنج‌های ایرانی مرغوب معمولا بالای ۱۰۰ هزار تومان است. به عبارت دیگر اختلاف قیمت هر کیلو برنج ایرانی و خارجی به حدود ۶۰ الی ۸۰ هزار تومانی رسیده و در برخی موارد برنج ایرانی ۳ برابر برنج خارجی قیمت می‌خورد.

آن‌گونه که رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفته هرکیلو برنج درجه یک و مرغوب ایرانی در ۳-۴ ماه اخیر با قیمتی بین ۱۲۰ تا ۱۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسید اما اکنون با نرخ کیلویی ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان و حداکثر ۱۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود و با توجه به عرضه برنج‌های کشت دوم قیمت‌ها روند نزولی دارند. کسبه بازار می گویند که تقاضای برنج خارجی بعد از گرانی برنج ایرانی چند برابر شده، چرا که خرید برنج ایرانی خارج از توان بسیاری از خانوارهای ایرانی است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور