وقتی دولت موضوع را جدی نمی‌گیرد؛

تب بالای دلالی در گردشگری سلامت

بر اساس آمارهای منتشره سالانه حدود نیم میلیون نفر گردشگر سلامت در ایران تحت درمان قرار می‌گیرند. کمبود راهنمایان گردشگری، فعالیت غیرمجاز راهنمایان بدون مجوز و نبود زیرساخت‌های ارایه خدمات الکترونیکی برای گردشگران خارجی از جمله مشکلاتی است که حتی موجب اخاذی‌هایی در عرصه گردشگری سلامت و در کلینیک‌های مشهد می‌شود. صنعت پرسود گردشگری به عنوان یکی از سه صنعت پردرآمد در جهان، سودآور، ارزآور و مورد توجه همه کشورهاست. صنعتی که سودآوری آن بسیاری از کشورها را به تکاپو برای جذب گردشگر بیشتر واداشته است اما متاسفانه در کشور ما باوجود استقبال بسیار خوبی که از این صنعت شده است اما هنوز هماهنگی‌های لازم و مدیریت واحدی در بین دستگاه‌های اجرایی دیده نمی‌شود.

 

سامانه‌ای که به سامان نرسید

رییس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت کشور اظهار کرد: سامانه‌ای با عنوان سامانه جامع مدیریت گردشگری سلامت ایران طراحی شد که هدف از آن ساماندهی وضعیت ورود، خروج و خدمات‌دهی به گردشگران سلامت بود.

حسین نیکونام افزود: در قالب این سامانه تمام ورود و خروج گردشگران سلامت در ایران و استان‌ها ثبت می‌شود و لذا تمامی پرونده‌های مربوط در این بخش ثبت‌شده و برای توسعه بازار، رفع مشکلات و شناسایی موانع مقرر شد تا مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با اشاره به این موضوع که در همین راستا ساماندهی مترجمان و راهنمایان گردشگری سلامت نیز یکی از دغدغه‌های حوزه گردشگری بوده است، ادامه داد: بدین منظور طرح ساماندهی مترجمان و راهنمایان گردشگری سلامت در مشهد برای نخستین بار در کشور اجراشده است.

نیکونام البته عرصه گردشگری سلامت را به دلیل اهمیت و رونق آن با چالش ها و حاشیه‌های بسیاری مواجه دانسته و اظهار کرد: این طرح براساس مصوبه کمیته گردشگری سلامت با همکاری مستقیم انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، دانشگاه علوم پزشکی و اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی و حمایت معاونت پیشگیری از جرایم دادگستری به صورت آزمایشی در مشهد به اجرا درآمد.

رییس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت کشور در پاسخ به این سؤال که چرا با راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات اما همچنان شاهد فعالیت دلالان سلامت هستیم و چگونه می‌توان این مشکل دیرینه را حل کرد به بازار گفت: سامانه جامع اطلاعات پس از راه‌اندازی به دلیل پشتیبانی ضعیف وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و عدم تامین بودجه موردنیاز، علی رغم هشت ماه فعالیت سامانه متوقف شد و تاکنون متاسفانه هیچ نوع سامانه‌ای در وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی در این زمینه وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که برای حل این مسئله چه باید کرد نیز بیان کرد: در این راستا انتظار می‌رود به طور مستقیم از سمت رییس جمهور، مدیریت مناسب در حوزه گردشگری سلامت انجام شود تا وزارت خانه‌ها به طور منسجم هر کدام به اندازه سهم خود در کار تمکین کنند در غیر این صورت هر وزارتخانه منیت هایی دارد که باعث می‌شود به طور کامل حمایت نکنند.

رییس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت کشور در خصوص سایر مشکلات و موانع پیش رو ابراز کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود این است که متأسفانه هیچ جدیتی از سوی رئیس جمهور و هیئت دولت در این راستا مشاهده نمی‌شود، چراکه به دلیل درگیری های سیاسی در زمینه توسعه فعالیتی از سوی آن‌ها نیست.

وی عنوان کرد: بارها ما از طرق متفاوت مثل مصاحبه، جلسه با وزرای کشور و گفت وگو، سعی به درخواست حمایت داشته‌ایم اما متأسفانه دلسوزی در این حوزه نبوده است.

 

سیستم نظارتی ضعیف

یکی از فعالان حوزه سلامت اظهار کرد: برای ساماندهی صنعت گردشگری و شناسایی افرادی که نیاز به خدمات پزشکی دارند با تمهیدی ساده می توان این موضوع را جمع کرد.

دکتر امید شاهین فر تاکید کرد: درزمینۀ توریسم سلامت، وجود یک سیستم یکپارچه و منسجم بسیار ارزشمند بوده و به‌تمامی فعالیت‌ها در این زمینه جهت می‌بخشد. تمامی مراکز دست‌اندرکار از قبیل مراکز درمانی فعال در گردشگری سلامت، شرکت‌های واسطه و تسهیلگر و سایر مراکز خدماتی باید در این سیستم به هم متصل بوده و تحت نظارت یک شورای راهبردی متشکل از مسئولین مرتبط باشند.

وی یادآور شد: دسترسی بیماران خارجی به این سیستم موجب می‌شود که منبعی قانونی و همیشگی در دسترس داشته باشند تا بتوانند به آن مراجعه کرده و درگیر دلال در صنعت گردشگری سلامت ایران نشوند.

این فعال حوزه درمانی گفت: بی‌توجهی به این سیستم ارایه خدمات و نظارتی موجب شده است تا در حال حاضر دلالان نرخ‌های متفاوتی را ارایه کنند که از دستمزد پزشکان جراح در بیمارستان‌های دولتی بیشتر است!

وی بابیان اینکه حداقل ۳۰ درصد هزینه دریافتی از بیماران را معمولا دلالان برداشت می‌کنند اظهار می‌کند: این موضوع سال هاست که صنعت نوپای گردشگری سلامت را نشانه گرفته است.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۰۴ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۳ آبان ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور