مردم توان خرید تخم مرغ شانه‌ای را ندارند؛

خرید تخم‌مرغ، دانه‌ای شد

(مریم بهنام راد/  گروه اقتصادی یادگار امروز)

به نظر می‌رسد قرار نیست قیمت تخم‌مرغ به ثبات نسبی برسد و هر روز این محصول پُر مصرف سبد خانوار‌ها در سکوت مسولین گران‌تر می‌شود تا حدی که مصرف تخم‌مرغ دربین خانوار‌ها بسیار کم شده است.

قیمت تخم‌مرغ در روز‌های اخیر در بازار تهران افزایش یافت و از اولین نرخ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومانی که پس از مردمی سازی یارانه‌ها مصوب شده بود، فاصله زیادی گرفته است، اما متولیان همچنان بر کنترل و نظارت قیمت این محصول تأکید دارند! با توجه به وضعیت قیمت‌ها مردم روی به خرید دانه‌ای تخم‌مرغ آورده‌اند. هر روز هشدار به تبعات افزایش هزینه‌های تولید مرغ با گران شدن نهاده‌ها از سوی تولیدکنندگان بیشتر می‌شود و آنان تأکید دارند که فروش تخم مرغ با نرخ مصوب دولتی برای مرغدار به صرفه نیست و درخواست افزایش قیمت دارند.

در حالی که تنظیم بازار همچنان بر کنترل قیمت مصوب تخم‌مرغ پافشاری دارد که این محصول در بازار مصرف با نرخ‌های متفاوت به فروش می‌رسد. در کمتر از سه هفته پیش هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی تنظیم بازار در میادین میوه و تره‌بار ۷۳ هزار تومان و در بازار آزاد، ۸۵ هزار تومان عرضه می‌شد؛ اما بر اساس گزارش میدانی از میادین میوه و تره‌بار حاکی است که قیمت هر شانه تخم‌مرغ حدود ۹۰ هزار تومان شده و قیمت یک شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی در فروشگاه‌های سطح شهر به حدود ۱۳۰ هزار رسیده است.

حالا هر عدد تخم‌مرغ بین ۲ هزار و ۸۰۰ تا حدود ۵ هزار تومان به دست خریدار می‌رسد. از همان ابتدای اصلاح یارانه‌ها ناصر نبی‌پوررئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار گفته است؛ اگر قیمت تخم‌مرغ به بیش از شانه‌ای ۱۰۰ هزار تومان هم برسد باز هم خرید آن برای مصرف‌کنندگان به نسبت مرغ و گوشت به‌صرفه‌تر واین قیمت‌ها طبیعی است و گران نیست. اما امروز با توجه به وضعیت اقتصادی مردم خرید جزئی‌ترین و متداول‌ترین ماده غذایی بین خانوار‌ها بشدت کاهش یافته و موضوع گرانی و چند نرخی شدن قیمت تخم‌مرغ احتمال حذف این ماده غذایی از سبد‌های بیشتری از خانوار‌ها را رقم خواهد زد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور