تصور خاموشی اپیدمی کرونا خطا است

یک استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نگرانی‌های جدید در مورد سابواریانت‌های جدید ویروس کرونا، گفت: این نگرانی وجود دارد که زیرمجموعه‌های ویروس BQ. 1 و BQ1.1 به یک تهدید بزرگ در جهان تبدیل شوند، همچنین ویروس XBB هم می‌تواند تصویر کووید۱۹ را در سطح جهانی تغییر دهد. بدترین سناریوی ممکن این است که ما شاهد افزایش یک یا چند سویه باشیم که از محافظت ایمنی ما دور باشند، درست همانطور که یک پیک پیش‌بینی‌شده پاییز و زمستان در آمریکا در حال رخ دادن است.

حمید سوری افزود: در حال حاضر خیلی بیشتر از زمانی که کووید برای اولین بار به یک نام آشنا تبدیل شد، در مورد آن می‌دانیم و علیرغم برخی عادی انگاری‌های عمومی چنانچه اگر لازم باشد باید به سخت گیری‌های قبل بازگردیم.

وی ادامه داد: جدیدترین داده‌های CDC نشان می‌دهد که زیرشاخه‌های BQ. 1 و BQ. 1.1 به حدود ۱۲ درصد از سویه‌های ویروس در گردش در ایالات متحده افزایش یافته‌اند که در هفته گذشته دو برابر شده است، در حالی که تنها یک ماه پیش ۱ درصد بود. با این حال نباید وحشت کنیم، اما باید هوشیار و آماده باشیم.

سوری یادآور شد: در حال حاضر شاهد افزایش کووید در برخی از کشورهای اروپایی هستیم که تا حدی به دلیل در گردش بودن زیر واریانت‌های کرونا است. ظهور BQ. 1 و BQ1.1 در ایالات متحده و XBB در سطح جهانی غیرمنتظره نیست. کرونای جدید ویروسی است که به تکامل خود ادامه خواهد داد تا بتواند ما را آلوده کند و به حیات خود ادامه دهد.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان بهداشت و درمان کشور نباید از این مسئله غفلت کنند، گفت: به جز تعداد مرگ و بستری و گاه رنگ‌بندی گمراه کننده شهرها اطلاعاتی ارائه نمی‌شود.

سوری یادآور شد: در شرایط حاضر حتی اگر احتمال بازگشت خیزش اپیدمی بسیار کم باشد، نمی‌توان شرایط را عادی تلقی کرد و باید به این احتمال اندک هم توجه جدی داشت. امیدواریم تحلیل کاملی از مدیریت اپیدمی در سه سال گذشته کشور انجام شود و از نقشه راه تهیه شده برای ادامه راه استفاده شود.

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور