معلولان برای ادامه زندگی امکانات می‌خواهند؛

خانه‌نشینی اجباری

قانون حمایت از افراد دارای معلولیت مصوب سال ۱۳۹۷، ۳۴ ماده در قالب ۱۰ فصل دارد که در آن بر مناسب ‏سازی، دسترس ‏پذیری و تردد و تحرک، خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، حمایت‏ های اداری و استخدامی و برنامه‏ ریزی، نظارت و منابع مالی و… تأکید شده است اما بررسی هر کدام از از این بندها نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته که نهادهای متولی آن چنان که باید اجرای آنها به درستی انجام نشده است و نظارت درستی هم بر اجرای آنها نبوده است. مجلس شورای اسلامی موظف است، فراکسیون افراد دارای معلولیت را در مجلس تشکیل دهد اما گویا تشکیل این فراکسیون همچنان برای افراد دارای معلولیت مبهم است، آنچنان که محمد علی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی فراکسیون گفته است، فراکسیون حمایت از معلولان با یک سال تأخیر تشکیل شده است، رئیس این فراکسیون نیز آقای فرشادان نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی است و اقدامات مربوطه را پیگیری می‌کند.

 

سرنوشت نامعلوم تشکیل فراکسیون حمایت از معلولان

رئیس فراکسیون سلامت سالمندی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص آخرین جزئیات فراکسیون حمایت از معلولان، اظهار کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم چندین جلسه از سوی این فراکسیون تشکیل شده است، اما به واسطه این‌ که مشکلی در فراکسیون معلولان وجود داشت، کمیته‌ای به نام بهزیستی و توانبخشی را ذیل کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشکیل دادیم و منتظر نماندیم تا فراکسیون اقداماتی داشته باشد.

 

فراکسیونی که رسماً تعطیل است!

اما کامران عاروان، مدیر جامعه معلولین ایران در اظهار نظری با تأکید بر آنکه ما تنها نامی از فراکسیون افراد دارای معلولان شنیده ایم، خاطر نشان کرد: رسماً فعالیتی از این فراکسیون ندیده ایم و جلسه ای نیز تشکیل نشده است، انتظار ما از مجلس شورای اسلامی آن بود که به جامعه معلولان توجه بیشتری کند.

 

قیمت‌های سرسام‌آور لوازم توانبخشی معلولان

مدیر جامعه معلولین ایران درباره افزایش سرسام آور قیمت لوازم مورد نیاز افراد دارای معلولیت، اظهار کرد: قیمت این  تجهیزات به طور روزانه در حال تغییر است از این رو نمی‌توان به طور ثابت قیمت‌ها را ارائه داد و گفت قیمت یک ولیچر یا یک بریس چقدر است؟

 

 تعمیر چندباره ویلچرها برای استفاده دوباره

مدیر جامعه معلولین ایران در پاسخ به این پرسش که یک ویلچر چقدر می‌تواند عمر مفید داشته باشد، خاطر نشان کرد: شرایط هر فرد دارای معلولیتی متفاوت است اما بر اساس استانداردهای جهانی می‌توان عمر مفید یک ویلچر را ۲ تا ۳ سال تخمین زد و زمان  استفاده بیشتر از این ویلچرها به اعضای بدن معلول آسیب وارد می‌کند؛ این در حالی است که می بینیم برخی از معلولان ما از ویلچرهای خود به طول سالیان بسیار و حتی بالاتر از ۵ سال استفاده می‌کنند و ویلچرهای خود را تعمیر می‌کنند.

 

استفاده خارج از معمول معلولان از ویلچر خطرناک است

مدیر جامعه معلولین ایران با خطرناک توصیف کردن استفاده خارج از معمول معلولان از ویلچر، ابراز کرد: چنین اقداماتی می‌تواند منجر به صدمه‌های جسمی به معلولان شده و حتی در برخی اوقات معلولیت آنها را چندبرابر می‌کند.

 

افزایش قیمت نگران کننده لوازم توانخبشی معلولان

مدیر جامعه معلولین ایران با اشاره به افزایش قیمت برخی تجهیزات توانبخشی افراد دارای معلولیت، عنوان کرد: بنده امروز از بریس استفاده می‌کنم، این ابزار را تا همین چندسال گذشته می‌توانستیم با یک میلیون تومان خریداری کنیم اما امروز قیمت آن به حدود ۴ میلیون تومان رسیده است؛ قیمت یک عصای معمولی نیز در بازار ۴۵ برابر شده و دیگر تجهیزات توانبخشی نیز تا ۵ برابر با افزایش روبرو بوده و این نگران کننده است.

 

مستمری دریافتی معلولان بسیار ناچیز است

مدیر جامعه معلولین ایران در عین حال با بیان اینکه مستمری دریافتی معلولان بسیار ناچیز است، تصریح کرد: در حالی که شاهد افزایش چندین برابری تجهیزات توانبخشی هستیم اما مستمری یک معلول نهایتاً به ۴۲۰ هزار تومان می‌رسد.

مدیر جامعه معلولین ایران با بر شمردن برخی از هزینه‌های روزانه یک فرد دارای معلولیت، آن هزینه‌ها را نگران کننده توصیف کرد و گفت: یک معلول برای رفت و آمد، هزینه مناسب سازی محل زندگی و منزل، بهداشتی و درمانی و … باید هزینه های چندبرابری پرداخت کند و این موجب می شود که او در زندگی روزمره خود توان پاسخ به هزینه ها را نداشته باشد.

 

جای خالی بیمه‌ها در سبد لوازم توانبخشی معلولان

مدیر جامعه معلولین ایران، با بیان اینکه تاکنون بیمه‌ها به موضوع  حمایت از هزینه‌های لوازم توانبخشی ورود نکرده‌اند، اظهار کرد: بیمه‌ها هیچ حمایتی از هزینه‌های لوازم توانبخشی نمی‌کنند، تنها قدمی که توانسته اند بردارند در بحث خدمات توانبخشی است. در بحث خدمات توانبخشی اگر این خدمات در زمان مقرر به معلولان ارائه نشود می تواند منجر به بسترگرا شدن او شود.

مدیر جامعه معلولین ایران با انتقاد از تفسیر به رأی دستگاه‌های دولتی از قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، خاطر نشان کرد: در ماده ۶ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به حمایت درمانی و توانبخشی جسمی و روانی معلولان اشاره شده و سازمان‌ها هر کدام از این قانون تفسیر متناسب با خود را داشته و باید این تفسیر به رأی ها به حداقل برسد تا بتوان شاهد دستیابی به نتایج مطلوبی بود.

 

وقتی گرانی لوازم توانبخشی معلولان را خانه‌نشین می‌کند!

مدیر جامعه معلولین ایران با بیان اینکه برخی از معلولان دیگر خانه نشین شده اند، اظهار کرد: امروز اگر  یک برنامه مفرح یا آموزشی برای افراد دارای معلولیت برگزار می‌کنیم دیگر آن‌ها در برنامه ها حضور پیدا نمی‌کنند، هزینه‌های رفت و آمد معلولان بسیار افزایش یافته و نمی‌توانند با مستمری‌های روزمره زندگی خود را بگذرانند و اغلب به همین خاطر خانه نشین شده اند. البته یک بخشی از آن هم به خاطر برخوردهای نامناسب اجتماع با افراد دارای معلولیت است، معلول می‌بیند که خیابان ها یا ادارات مناسب سازی درست نشده اند و یا فرهنگ سازی درستی در قبال آنها صورت نگرفته و گاهاً آنها را در خیابان مورد تمسخر قرار می‌دهند، این خانه نشینی در حالی است که براساس پیمایش‌ها نشان می‌دهد که افسردگی در میان معلولان بیشتر از سایر گروه های جامعه است چرا که نمی توانند به دلایل متعدد در جامعه حضور پیدا کنند.

بر اساس این گزارش، زندگی روی صندلی چرخ‌دار و تردد در خیابان‌هایی که مناسب‌سازی نشده‌اند، تلاش برای پیدا کردن شغل و امرار معاش و هزینه‌های سنگین درمان همه به اندازه کافی برای معلولان مشکلاتی بزرگ و گاهی حل نشدنی هستند؛ اما اکنون گرانی و نبود لوازم توانبخشی معلولان عملا آنها را در انزوایی وصف نشدنی فرو می برد و آنها را از داشتن یک زندگی معمولی در اجتماع بیش از پیش محروم می کند.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۰۹۹ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۲۷ مهر ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور