معاینه چشم کودکان خود را جدی بگیرید

(دکتر ژاله رجوی/ متخصص چشم‌پزشکی)

انجام غربالگری بیماری‌های چشم بسیار مهم است، زیرا ممکن است عدم شناسایی زودرس بعضی اختلالات، عوارض جبران ‌ناپذیری بر بینایی وارد کند؛ به عنوان مثال در خصوص کشف و اصلاح بینایی کودکان اگر تا سن ۱۰ سالگی اقدام لازم برای رفع اختلال دید انجام شود، در تمام طول زندگی، کودک می‌تواند از فواید آن بهره‌مند ‌شود؛ در حالی که اگر در زمان مناسب درمان لازم صورت نگیرد، ممکن است هرگز دید کودک کاملا اصلاح نشود.

امروز در جهان حدود ۱۹ میلیون کودک دچار مشکلات دید هستند، این درحالیست که ۷۰ تا ۸۰ درصد این موارد قابل پیشگیری و یا درمان است و از آنجایی که همه اختلالات دید علامت‌دار نیستند و تا کودکان قادر به حرف زدن نباشند، نمی‌توانند شکایتی از دید خود داشته باشند،‌ لازم است که غربالگری دید در آنها انجام شوند. لازم است کودک سالانه یا هر شش ماه یکبار بررسی شود، اما به دلیل هزینه‌های دیگری که خانوار دارند ممکن است از این کار خودداری کنند و رفته رفته معاینات دوره‌ای فراموش شود و مشکل کودک در سنی شناسایی شود که دیگر قابل درمان نباشد.

بر اساس مطالعاتی که انجام شده است حدود ٢ تا ۳ درصد کودکان تا ١٠ سالگی کاهش دید یا تنبلی چشم دارند و در ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها، علت عیوب انکساری است که با استفاده از عینک قابل درمان است؛ بنابراین مهم است که کودکان در سنین مختلف تحت غربالگری قرار گیرند. همچنین مهم است که بیمه‌ها در زمینه خرید عینک‌ها کمک قابل توجه و بیشتری داشته باشند؛ به ویژه در کودکان که به دلیل سن کم و جَست و خیز بیشتر احتمال صدمه بیشتر به عینک وجود دارد و خانواده مجبور به تعویض آن است. چرا که در صورت عدم پوشش مناسب و یا کامل بیمه‌ها برای خرید عینک، امکان تهیه مجدد آن در خانواده‌های کم درآمد ممکن نیست و کودک از درمان محروم خواهد شد.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۰۹۵ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۲۳ مهر ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور