بررسی بازار نشان داد؛

نواخته شدن زنگ هشدار رشد ۳ برابری قیمت تمام شده مسکن

رشد چند برابری هزینه عوارض و صدور پروانه از یک سو و افزایش قیمت نهاده‌های تولید، قیمت تمام شده ساخت را دو تا سه برابر افزایش داده است. ایرج رهبر نایب رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تاثیر آن بر قیمت تمام شده ساخت مسکن می‌گوید: یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش و رشد ساخت‌ و ساز مسکن، نوسانات شدید قیمت مصالح ساختمانی است. چرا که از سال‌های دور این‌گونه بوده است که افزایش قیمت مصالح ساختمانی موجب کاهش انگیزه ساخت و ساز و افزایش ریسک برای سرمایه‌گذار و سازنده شده‌ است.

وی افزود: در این شرایط می‌بینیم که انبوه‌سازان دیگر زیر بار ریسک‌های قابل پیش‌بینی نمی‌روند. عدم کنترل قیمت‌ها در بازار مصالح ساختمانی باعث کاهش تولید شده است چرا که مصالح ساختمانی تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده ساختمان و واحدهای مسکونی دارد. این درحالیست که دولت بارها وعده کنترل قیمت مصالح ساختمانی را داده است.

رهبر در پاسخ به این پرسش که مگر دولت وعده ثبات قیمت مصالح ساختمانی داده بود؟ گفت: وعده دولت این بود که در راستای افزایش تولید مسکن، قیمت مصالح ساختمانی را کنترل و برای سازندگان مسکن تعدیل کند اما تا به امروز این وعده محقق نشده‌ است. قطعا هر چقدر که این نوسانات ادامه داشته باشد و انبوه ساز و سازنده‌های بخش خصوصی از آینده و میزان سرمایه‌گذاری خود اطمینان نداشته باشند به همان میزان نیز تولید مسکن کاهش خواهد داشت. فولاد و سیمان از مهم‌ترین اجزای ساخت و ساز هستند که قیمت این دو قلم در طول سال شاهد این بودیم که در طول هفته دچار نوسان و افزایش قیمت می‌شد. شاید باور آن سخت باشد اما در برخی مناطق و شهرها صدور پروانه تا ۱۶ ماه هم به طول می‌انجامد. دیگر حریف شهرداری‌ها نمی‌شویم و معتقد هستیم رکود تولید مسکن در آینده به ضرر مصرف‌کننده و رشد شدید قیمت نهایی مسکن خواهد شد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور