دخل و خرج کارگران هم‌خوانی ندارد

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دخل و خرج کارگران به وضوح با یکدیگر هم‌خوانی ندارد، گفت: متوسط هزینه سالانه خانوار شهری ۹۲میلیون تومان عنوان شده حال آنکه حقوق کارگران کفاف آن را نمی‌دهد.

سید رضا طباطبایی، ضمن تحلیل داده های آماری ارائه از سوی مرکز آمار ایران در ارتباط با دخل و خرج خانوار ایرانی، بیان کرد: همان‌طور که مرکز آمار اعلام کرده متوسط مخارج و هزینه کرد خانوار شهری ایرانی در سال ۱۴۰۰ به بالای ۹۲ میلیون تومان رسیده که این مخارج شامل مسکن، البسه، خوراک، حمل و نقل، درمان و … است.

وی با بیان اینکه درآمد قشر کارگر ایرانی سالانه ۷۰ میلیون تومان هم نیست، افزود: خانوار کارگری قشر متوسط و رو به ضعیف ایران با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار از میانگین مخارج خانوار شهری، تقریباً ماهی یک میلیون تومان عقب است.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دومین گرفتاری قشر متوسط و کارگر سهم مسکن از درآمد است، ابراز کرد: این روزها بخش اعظمی از درآمدهای کارگران هزینه مسکن می شود و این موضوع در بازار گرانی‌ها، مشکلات فراوانی را برای این قشر پدید آورده است.

طباطبایی با بیان اینکه سهم مسکن از درآمد خانوار هر چه کمتر باشد، وضعیت اقتصادی خانوار بهتر است چرا که می تواند با کاهش سهم مسکن، در دیگر بخش ها مانند رفاهی، فرهنگی، سفر و … هزینه کند، تاکید کرد: با توجه به اینکه مسکن بیش از یک سوم و گاهی نیمی از حقوق و درآمد کارگران را می‌بلعد، دیگر مجالی برای هزینه های دیگر نمی‌ماند.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر کارگران ماهی هشت و نیم تا ۹ میلیون تومان حقوق بگیرند تازه می‌توانند هزینه به درآمد خود را یر به یر کنند، بیان کرد: در آن حالت بازهم نمی‌توان پس‌انداز، یا مسافرت و خدمات رفاهی و … را نیز متصور بود چرا که در بهترین حالت هزینه و درآمد کارگران مساوی می شود.

وی بیان کرد: متوسط درآمد سالانه کارگر در بهترین حالت ۷۰ میلیون تومان است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور