۱۵۰۰ مگاوات سقف صادرات برق

مدیر عامل توانیر میزان واردات را در روز شنبه (۱۳مرداد ماه) ۳۵۰  مگاوات و رقم صادرات را ۱۰۰۰ مگاوات اعلام کرد.

آرش کردی درباره اوضاع صادرات برق و عمل به تعهدات با توجه به ناترازی تولید و مصرف اظهار داشت: ما باید مبادلات داشته و هم صادرات و هم واردات برق داشته باشیم، کشور ما انرژی خیز است، اما به لحاظ منابع و ظرفیت ها حدود ۳ ماه از سال دچار محدودیت هایی می شویم.

وی با تاکید بر اینکه ما باید هم موضوع تامین داخل و هم در زمینه صادرات پایداری را حفظ کنیم، افزود: صادرات برای کشور ما استراتژیک است و هم اینکه کشورهای دریافت کننده برق از ما انتظار دارند که حداقل ها حفظ شود.

کردی تاکید کرد: ما بعد از سال ۱۴۰۰ روی موضوع صادرات تمرکز کردیم، قراردادها به نحوی تدوین شد که در اثر صادرات نه شبکه دچار بحران شود و نه اینکه دچار تبعات حقوقی شویم.

مدیر عامل توانیر با بیان اینکه ما در زمان اوج سعی کردیم تعادل حفظ شود تا دچار مشکلات حقوقی نشویم و با همین رویه صادرات برق را تداوم می بخشیم، گفت: نکته مهم اینکه قرار نیست صنعت برق همیشه بحران را پذیرا باشد، ۳۵ هزار مگاوات ما را به این سمت می برد که ناترازی رفع شود.

وی ادامه داد: از ۳۵ هزار مگاوات، ۱۰ هزار مگاوات از تجدیدپذیرها، ۱۵ هزار مگاوات دولت و ۱۰ هزار مگاوات هم از صنایع تامین می شود.

مدیر عامل توانیر میزان واردات را در روز شنبه گذشته ۳۵۰ مگاوات و رقم صادرات را ۱۰۰۰ مگاوات اعلام کرد و افزود: سال گذشته صادرات ۲ برابر واردات بود و امسال دوسوم صادرات و میزان واردات یک سوم خواهد بود.

وی ظرفیت صادرات را در اوج مصرف تا ۱۵۰۰ مگاوات متغیر عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰۰ درصد مناطق شهری و ۹۹.۷ درصد نقاط روستایی به شبکه برق متصل هستند.

کردی درباره میزان بدهی به بخش خصوصی بیان کرد: کل تولیدکنندگان و فروشندگان ۴۰ هزار میلیارد تومان مطالبه دارند، علت هم ناترازی ناشی ار فروش تکلیفی و قیمتگذاری تکلیفی است.

وی با اشاره به تحولات انجام شده در این حوزه تصریح کرد: برنامه ما این است که به صورت تدریجی به سمت اخذ قیمت تمام شده گام برداریم، البته با رعایت اصولی که به اقشار نیازمند یارانه فشار وارد نشود. بر این اساس دولت آیین نامه ای را ابلاغ و مصوب کرد که دولت مابه التفاوت قیمت تمام شده و تکلیفی را بعنوان بدهی می پذیرد.

مدیر عامل توانیر ادامه داد: امیدواریم با اوراق سلف و افزایش تدریجی تعرفه بتوانیم بدهی ها را کاهش دهیم. البته اقدام دیگر اینکه معاملات در بورس انجام شود و در این صورت تغییرات عمده ای خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد معاملات برق در بازار آزاد انجام می شود، افزود: تاکنون الزام داشتیم بالای ۵ مگاوات در بورس عرضه شود اکنون بنا بر این است که ۲ مگاوات هم وارد بورس شود.

کردی با بیان اینکه باید به صورت تدریجی به سمت تعادل قیمت برویم و در مرحله اول بدون لحاظ کردن سوخت باشد، در خصوص صدور قبوض گفت: نوع قیمتگذاری به شکلی است که کسانی که ۲ برابر الگو مصرف می کنند به صورت تصاعدی قبض برق پرداخت کنند. اکنون ۲ درصد مشترکین قبوض بالا پرداخت می کنند و بالای ۷۵ درصد مشترکین مصرف را رعایت می کنند.

وی بیان کرد: امسال باتوجه به شرایط تامین انرژی در دنیا برخی کشورها تعرفه پیک بحرانی تعریف کردند به طوری که قیمت برق را ۱۰ برابر شرایط عادی افزایش دادند. پیرو بحران سوخت در اروپا و خشکسالی گزارش های متعددی در خصوص مدیریت مصرف بر پایه قیمت اعلام شده است.

کردی تصریح کرد: از ۳۹ میلیون قبض صادره ۱۶.۷ میلیون مشترک مشمول تشویق شدند که رقم آن ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه در بخش خانگی به دنبال قطع برق نرفتیم و فقط فرهنگسازی کردیم، ادامه داد: در روز پیک مصرف ۱۱۸۰ مگاوات مدیریت مصرف داشتیم.

کردی برنامه تکلیفی سال ۱۴۰۲ برای کنترل مصرف را هوشمندسازی و قطعی از راه دور عنوان کرد و افزود: امسال در ۴ بخش برنامه ریزی کردیم که مشکلات برق ۱۴۰۰ تکرار نشود. تولید و مصرف، مدیریت تقاضا، آمادگی شبکه و برنامه ریزی اجرا از جمله اقدامات ما بوده است.

مدیر عامل توانیر با بیان اینکه امسال در بخش تولید رکورد داشتیم، گفت: رکورد تولید سال ۸۹، ۴۸۰۰ مگاوات بوده است، امسال برنامه ریزی شد که تا پایان شهریور ۶ هزار مگاوات وارد مدار شود که ۴۸۰۰ مگاوات برای زمان پیک محقق شد، همچنین ۱۰۱۳ مگاوات طرح ارتقای نیروگاه های موجود را داشتیم.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور